Hyundai Forums banner

Gevonden op YouTube, ik denk dat jullie het allemaal moeten zien

11K views 78 replies 38 participants last post by  Bearcats  
#1 ·
http://www.youtube.com/watch?v=eUIDZAvVEYw

Video beschrijving

Rijdend met ongeveer 40 mph op een recht stuk. Plotseling sloeg het stuurwiel uit mijn handen en in een fractie van een seconde zat ik op de tegemoetkomende rijstrook! Ik had afgebroken vingernagels en probeerde wanhopig een goede grip op het stuur te krijgen.
Ik trok zo hard als ik kon dat mijn lichaam van de stoel af was. De hele tijd trilde het stuur, wat klonk als een gedempte drilboor en naar links rukte. Het kostte me al mijn kracht om het terug te krijgen en op de rechterrijstrook te blijven. Deze strijd duurde ongeveer 6 autolengtes. Eindelijk in de parkeerstand waren we geschokt om te zien dat het wiel nog steeds schokte. Mijn man vroeg mijn zoon om de mobiele telefoon te gebruiken om het wiel te filmen. Godzijdank hebben we niemand geraakt. Denk eens aan wat er had kunnen gebeuren als ik sneller had gereden, of als ik in een druk gebied was geweest, waar we naartoe gingen. Dit was angstaanjagend! De auto had net iets meer dan 300 mijl op de teller. We hebben een takelwagen laten komen om hem terug te brengen naar de dealer. Het was de 7e en laatste dag dat ik ooit een Hyundai zal besturen. Dit is gemeld.

#4 ·
QUOTE (TheMoose @ Jun 30 2010, 08:05 PM) index.php?act=findpost&pid=337602
Afgezien van een duidelijke stuurbeweging bewijst de video niets. Sterker nog, het stuur kan nog steeds volledig en vrij worden bewogen. Dit moet in beide gevallen worden onderzocht. 
Dat gezegd hebbende, is de beschrijving geloofwaardig en ik ben er vrij zeker van dat het is gebeurd.

#5 ·
QUOTE (arruda89 @ Jun 30 2010, 08:18 PM) index.php?act=findpost&pid=337607
Dat klopt, de beschrijving is geloofwaardig en ik ben er vrij zeker van dat het is gebeurd.
Misschien.

Maar weten we of er iets met de auto is gebeurd (anders dan een soort defect) dat dit vermeende probleem kan hebben veroorzaakt of eraan heeft bijgedragen?

Ik vraag me gewoon af.

In ieder geval, als dit een probleem is of was, ben ik er redelijk zeker van dat het snel zal worden verholpen als het de mogelijkheid heeft om opnieuw op te treden bij andere of vergelijkbare modellen. Ik betwijfel of een autofabrikant opnieuw een "Toyota-fiasko" op zijn geweten wil hebben.

#8 ·
Het is een nieuwbakken elektrisch stuurbekrachtigingsmodule. Het is een afgesloten eenheid die computergestuurd is. Je onderhoudt het niet, je vervangt het gewoon. Hier is de hmaservice beschrijving:

"EPS (Elektrische stuurbekrachtiging, kolomtype) systeem gebruikt een elektromotor om de stuurkracht te ondersteunen en het is een motoronafhankelijk stuursysteem.
EPS-besturingsmodule bestuurt de werking van de motor op basis van informatie die wordt ontvangen van elke sensor en CAN (Controller Area Network),
wat resulteert in een nauwkeurigere en tijdige controle van de stuurbekrachtiging dan conventionele hydraulische systemen met motoraandrijving. Componenten (stuursensorsensor, koppelingssensor, failsafe-relais, enz.) van het EPS-systeem bevinden zich in de stuurkolom & EPS-eenheid en de stuurkolom & EPS-eenheid mag niet worden gedemonteerd om ze te inspecteren of te vervangen."

Attachments

#12 ·
Hallo,

Als je de video goed bekijkt en naar het dashboard kijkt, zie je dat het EPS-lampje knippert. De auto heeft duidelijk een EPS-fout en moet door de dealer worden onderhouden.

Oh, en om iets voor alle leden te verduidelijken: als je de auto start, de motor uitzet en de ontsteking weer op 'run' zet, blijft de EPS-motor draaien. Dit betekent dat je de wielen met weinig tot geen inspanning kunt draaien zonder dat de motor draait. Het is gebruikelijk bij alle EPS-geactiveerde auto's en is geen fout.

Als het stuur echter zo trilt en schudt, is er wel service van de dealer vereist.

#13 ·
Doet me denken aan de man met de Lexus die onjuist HID's had geĂŻnstalleerd en toen ze opstartten, zijn stuurwiel snel heen en weer schommelde. Helaas is de video al lang verdwenen. :( http://jalopnik.com/5469487/toyotas-latest...steering-wheels

Toen de Toyota-fiasco op zijn hoogtepunt was, las ik ook enkele klachten aan de NHTSA over EPS op Corolla's waarbij interferentie van mobiele telefoons die gegevens ontvingen, ervoor zorgde dat het stuurwiel pulseerde.

De wonderen van de moderne technologie! :mellow:

#14 ·
Auto's hebben problemen. Het beste wat ze kunnen doen, is een idiotenlampje laten branden. We hebben geen idee of dat lampje er al was vóór de grote storing of niet. Blij dat ze geen ernstige problemen hadden, maar ik vertrouw de rotzooi op internet niet, tenzij ik een heel verhaal kan bekijken.

#16 ·
QUOTE (hoosieraccent @ Jun 30 2010, 10:33 PM) index.php?act=findpost&pid=337667
Doet me denken aan de man met de Lexus die onjuist HID's had geĂŻnstalleerd en toen ze opstartten, schommelde zijn stuur snel heen en weer. Helaas is de video al lang verdwenen. :( http://jalopnik.com/5469487/toyotas-latest...steering-wheels

Toen de Toyota-fiasko op zijn hoogtepunt was, las ik ook enkele klachten aan de NHTSA over EPS op Corollas waarbij interferentie van mobiele telefoons die gegevens ontvingen, ervoor zorgde dat het stuur pulserende bewegingen maakte.

De wonderen van de moderne technologie! :mellow:

QUOTE (akhosha2 @ Jul 1 2010, 12:07 AM) index.php?act=findpost&pid=337686
doet me denken aan dit Lexus IS stuurprobleem...

http://www.youtube.com/watch?v=MLHWgAmx3Iw
:thumbsup:

#19 ·
QUOTE (Sunspot @ Jun 30 2010, 06:56 PM) index.php?act=findpost&pid=337635
Niets te zien en de video is waardeloos. Weet niet wat het punt daarvan was.... :huh:
Ik heb het nooit meer dan een paar centimeter in beide richtingen zien bewegen. Van de manier waarop de eigenaar van de video het plaatste, zou je denken dat het op het punt stond van de kolom af te vliegen. Ik noem het B.S.

#20 ·
QUOTE (lovemysantafe @ 1 juli 2010, 02:22 AM) index.php?act=findpost&pid=337710
Ik heb het nooit meer dan een paar centimeter in beide richtingen zien bewegen. Van de manier waarop de eigenaar van de video het plaatste, zou je denken dat het op het punt stond van de kolom af te vliegen. Ik noem het B.S.
Niet alleen dat, het leek vrij eenvoudig om het wiel recht te zetten terwijl het pulseerde, ook al bewoog de auto niet eens. Lijkt niet genoeg om de auto uit de hand te laten lopen, waarvoor al haar kracht nodig is.

#21 ·
QUOTE (lovemysantafe @ 1 juli 2010, 03:22 AM) index.php?act=findpost&pid=337710
Het lijkt erop dat ze gemakkelijk over het stuur konden reiken en het konden draaien. Er was zeker iets mis, maar de auto van de weg laten vliegen was in mijn ogen een kwaadaardige overdrijving

#22 ·
Zeggen dat het zich kwaadaardig bewoog, impliceert bijna een wilde, oncontroleerbare beweging.

Weer een geval van overdreven overdrijving die een probleem beschrijft. Hoewel het eng zou zijn, was wat in die video werd getoond op geen enkele manier een reden voor een reactie van het type "oh my god, ik ben vandaag bijna dood gegaan".

Bij nader inzien, ik wed dat het moeilijk was om het wiel te bewegen, omdat ik wed dat de standaard van de EPS was om uit te schakelen en het dus meer handmatig sturen was. Mijn 1991 gebruikt EHPS en de standaard/foutmodus is uitgeschakeld - handmatige tandheugel.

#23 ·
Ik geloof de vrouw dat het gebeurd is zoals ze zegt. Ze wist niet van tevoren dat het zou gaan gebeuren, dus ze konden het incident niet filmen waarbij het al haar kracht kostte om aan het stuur te draaien. Het enige wat ze kon doen was erna een video maken om te laten zien hoe het stuurwiel vanzelf bewoog.

#24 ·
QUOTE (yagru @ 1 juli 2010, 01:46 AM) index.php?act=findpost&pid=337696
I dunno, Im a huge hyundai fan, but this is not good.. surprised so many are brushing it off so lightly.
Ik denk dat mensen het om een paar redenen afdoen. Ten eerste is het één incident. Hoe jammer ook, dat is geen reden om in paniek te raken. Ten tweede kan er hier wat overdrijving in het spel zijn. We kennen gewoon niet het hele verhaal. Hebben ze rondgereden met het EPS-lampje aan? Hielden ze het stuur goed vast, of raakte het van de baan omdat ze met hun knieën stuurden? Hebben ze de auto op enigerlei wijze aangepast?

#26 ·
Ik denk dat mensen het om een paar redenen afdoen. Ten eerste is het één incident. Hoe betreurenswaardig ook, dat is geen reden om in paniek te raken. Ten tweede kan er hier wat overdrijving in het spel zijn. We kennen gewoon niet het hele verhaal. Hebben ze rondgereden met het EPS-lampje aan? Hielden ze het stuur goed vast, of week het af van de koers omdat ze met hun knieën stuurden? Hebben ze de auto op enigerlei wijze aangepast?
Ja, dat is een deel van wat me stoort, zoals ik probeerde te zeggen.

Als er 100.000 auto's van een bepaald merk/model worden verkocht, zouden we ruim 90.000 (en misschien bijna die 100.000) gelukkige mensen moeten krijgen die over hun nieuwe auto posten, maar dat doen we niet. Misschien krijgen we een paar honderd op verschillende forums.

Aan de andere kant, als 5 van dat merk/model een probleem hebben, plaatsen alle 5 ontevreden klanten herhaaldelijk op zoveel forums als ze kunnen vinden om hun probleem te bespreken.

Lijkt een beetje "uit balans", nietwaar?

Bovendien zien we vaak een van de lelijkere kanten van de mensheid wanneer een persoon die van "merk A" houdt, gewoon niets negatiefs over merk A kan verdragen en ook niet bereid is iets positiefs over de merken B t/m Z te accepteren. Sommige van deze mensen zullen de andere merken actief kleineren in plaats van te accepteren dat geen enkel merk perfect is, ook niet dat van hen.

Slechts een paar observaties.