Hyundai Forums banner

CV-as vervanging bestuurderszijde vast

43K views 26 replies 11 participants last post by  Turbonut  
#1 ·
Mijn '05 maakte een klikkend geluid aan de passagierskant, dus besloot ik om beide assen te vervangen. Ik liep tegen het typische probleem aan dat de as aan de bestuurderskant moeilijk uit de transmissie te halen was vanwege een gebrek aan hefboomwerking om ertegenaan te wrikken. Ik ben er al een paar uur mee bezig. Ik kan geen plek vinden om een doorslag tegen te gebruiken. Ik kan niet voluit slaan met een hamer tegen de koevoet. Door de as te draaien kwam de clip niet op een plek waar hij loskwam. Ik dacht dat ik gewoon aan het andere uiteinde zou trekken en hopen dat hij los zou komen.
De as viel uit elkaar! Zou dat moeten?
De oude as (het deel dat eruit kwam) naast de nieuwe:

Een close-up van het uiteinde dat uit elkaar viel, naast de nieuwe:

Wat er in de auto over is:

Close-up van het as-uiteinde dat nog in de transmissie vastzit:

:surprise:
Ik ben hier helemaal de draad kwijt. Heeft iemand ideeën die ik nog niet heb geprobeerd??

Ik heb dringend hulp nodig.

#2 · (Edited)
De lengtes van de assen lijken niet te kloppen??
Is het de juiste??
In de handleidingen staat alleen dat de as eruit komt door een koevoet te gebruiken om hem eruit te trekken.

Ik heb gezien dat de as uit elkaar viel als hij dwars werd getrokken, zoals u hebt gedaan.
De as was niet bedoeld om zulke krachten te weerstaan.
Als u moet, probeer dan twee bankschroef-tangen te gebruiken.
Eén op het stuk dat u wilt trekken en de andere op de eerste bankschroef-tang, waardoor een "L"-vorm ontstaat.
Tik met de tweede tang in de richting om het laatste deel van de as los te maken.

Succes

Bewerken: Als het een automatische transmissie is, probeer dan niet beide assen (bestuurders- en passagierszijde) tegelijkertijd eruit te trekken.
De transmissietandwielen kunnen dan verkeerd uitgelijnd raken en dan wordt het bijna onmogelijk om de assen weer terug te plaatsen.

#3 ·
Bedankt voor je antwoord.
Het schijnbare verschil in lengte komt doordat de rubberen hoes naar het uiteinde van de as is getrokken. Ja, toen ik het voor het eerst zag, gooide het me ook een beetje.
Wat betreft het tegelijkertijd trekken van beide, ik heb de passagierskant vervangen en ben toen aan de bestuurderskant begonnen. Ik denk niet dat het ooit in me opkwam om beide helften tegelijkertijd eruit te halen.
Ik dacht altijd dat die kleine cirkelclip onmogelijk genoeg kon zijn om deze dingen bij elkaar te houden. Jongen, wat zat ik fout. Ik zal de tang proberen en iedereen laten weten wat uiteindelijk werkt.

#4 · (Edited)
Trek niet beide CV-assen tegelijkertijd eruit, anders kunnen er tandwielen in het differentieel vallen! Het is een bekend probleem bij veel transmissies.

Wat betreft het 'eruit' springen van de transmissie-eindbeker, dat is normaal, zelfs voor nieuwe, je zou hem zelfs op de auto weer in elkaar kunnen zetten. CV's zijn niet gemaakt om van de andere kant getrokken te worden.
Wat je nodig hebt, is waarschijnlijk een glijhamer:

#5 ·
Trek niet beide CV-assen tegelijkertijd eruit, anders kan er iets in het differentieel vallen!
BS, hoe denk je dat we oude Hyundai-transmissies uit de auto krijgen en Re-Man-transmissies uit de container in het voertuig?? :wink:

• Like
Reactions: grcauto
#6 ·
Niet alle transmissies hebben dit probleem, maar het is zeker een reële mogelijkheid. En als ze versleten zijn, zijn ze er gevoeliger voor.
Veiliger is het om een pen aan de binnenkant te hebben.

Hoe dan ook, dit heeft niets te maken met zijn huidige probleem.

#14 ·
Niet alle transmissies hebben dit probleem, maar het is zeker een reële mogelijkheid. En als ze versleten zijn, zijn ze er gevoeliger voor.
Veiliger is het om een pen aan de binnenkant te hebben.

Hoe dan ook, dit heeft niets te maken met zijn huidige probleem.
Ik denk niet dat je weet waar je het over hebt. Het is niet zoals een achterkant waar de spinnen uit vallen.

#7 · (Edited)
Op andere auto's heb ik altijd een koevoet van 2-3 voet gebruikt. Langzame wrikkrachten lijken niet zo goed te werken als snelle impulsiekrachten. Als een koevoet niet past, kun je mogelijk wat dikke draad net achter het dikke uiteinde van de bel wikkelen en een lus maken zodat je een koevoet dwars op het vrije uiteinde kunt steken. Een niet-rekbaar touw kan ook de klus klaren. Je zou beide uiteinden van de koevoet vastpakken en de asstomp recht naar buiten trekken. Je wilt een snelle impulsiekracht om de borgclip te overwinnen. Dit is wat een glijhamer doet.

#8 ·
Misschien kan dit werken

Op andere auto's heb ik altijd een koevoet van 2-3 voet gebruikt. Langzame wrikkrachten lijken niet zo goed te werken als snelle impuls krachten. Als een koevoet niet past, kun je misschien wat dikke draad net achter het dikke uiteinde van de bel wikkelen en een lus maken zodat je een koevoet dwars op het vrije uiteinde kunt steken. Een niet-rekbaar touw kan ook de klus klaren. Je zou beide uiteinden van de koevoet vastgrijpen en de asstomp recht naar buiten trekken. Je wilt een snelle impulskracht om de borgclip te overwinnen. Dit is wat een glijhamer doet.
Ik heb elke koevoet gebruikt die ik heb; de korte tussen subframe en versnellingsbak van onderaf, de lange van de wielnaaf in (aangezien de as niet in de weg zit, waarom niet?). Ik heb zo goed als ik kon op de koevoeten/schroevendraaiers geslagen van onder een auto, met de realisatie dat een snelle impact beter is dan langzaam wrikken. Ik heb de as gedraaid om te proberen het open deel van de clip in een gunstigere positie te krijgen. Niets.

Dus de glijhamer (as trekker) of draad wikkel trucjes klinken best redelijk. Ik zal je op de hoogte houden. Dit had een klus van 15-30 minuten moeten zijn.:mad:

#9 ·
Oplossing van 5 minuten

Geen van de bovenstaande suggesties werkte. Dus hier is de oplossing die ik bedacht. Het is heel eenvoudig en was snel te maken, snel te gebruiken.

De kosten waren $3,97 en ik had 1,2 tot 1,8 m 1/16" stalen vliegtuigkabel kunnen gebruiken in plaats van het stuk van 3 m dat ik kocht. Ik heb de uiteinden met een hamer op de betonnen vloer gekrompen. De ferrule werd losgelaten om de kabel strak te schuiven als een strop. Ik had hem tegen de zijkant van de CV-gewrichtbehuizing kunnen krimpen, maar dat was niet nodig. Een paar goede harde rukken met een glijhamer en hij sprong er meteen uit.

Ik hoop dat niemand het ooit zo moeilijk heeft, maar hier zijn de cliff notes voor het geval dat.

Bedankt voor de suggesties, want die hebben me ertoe gebracht deze methode te bedenken.

#13 ·
Toen ik de mijne deed, was ik er uren mee bezig, maar deze combinatie werkte in minder dan een minuut. Ik had aan de as getrokken, dus het enige dat overbleef was de spindel "cup". Gebruikte een glijhamer met een bankschroefadapter en bevestigde ze aan de rand van de cup, twee of drie slagen en hij sprong er meteen uit.

#15 ·
Mijn '05 maakte een klikkend geluid aan de passagierskant, dus besloot ik beide assen te vervangen. Ik liep tegen het typische probleem aan dat de as aan de bestuurderskant moeilijk uit de transmissie te halen was vanwege een gebrek aan hefboomwerking om ertegenaan te wrikken. Ik ben er al een paar uur mee bezig. Kan geen plek vinden om een centerpons te gebruiken. Kan niet voluit slaan met een hamer tegen de koevoet. Door de as te draaien, zwaaide de clip niet naar een plek waar hij loskwam. Ik dacht dat ik gewoon aan het andere uiteinde zou trekken en hopen dat het los zou komen.
De as viel uit elkaar! Zou hij dat moeten doen?
De oude as (het deel dat eruit kwam) naast de nieuwe:
View attachment 226481

Een close-up van het uiteinde dat uit elkaar viel, naast de nieuwe:
View attachment 226489

Wat er in de auto overblijft:
View attachment 226497

Close-up van het aseinde dat nog in de transmissie vastzit:
View attachment 226505

:surprise:
Ik ben hier helemaal de draad kwijt. Heeft iemand ideeën die ik nog niet heb geprobeerd??

Ik heb dringend hulp nodig.
Las een bout over de CV-naaf.

#20 ·
#19 ·
Voor degenen onder u die dit tegenkomen, is het gemakkelijk om het eruit te trekken door een bout of staaf over de voorkant van de naaf te lassen. Dit geeft je iets waar je een ketting of kabel, wat dan ook, aan kunt haken en eruit kunt trekken. Duurt maar een paar minuten en je versnellingsbak is klaar voor de nieuwe as.

#27 ·
Voor degenen onder u die dit tegenkomen, is het gemakkelijk om het eruit te trekken door een bout of staaf over de voorkant van de naaf te lassen. Dit geeft je iets waar je een ketting of kabel aan kunt haken, wat dan ook, en het eruit kunt trekken. Duurt maar een paar minuten en je transmissie is klaar voor de nieuwe as.
Niet veel doe-het-zelvers hebben lasapparatuur. Hier zijn een paar tools voor de klus: Als men een glijhamer heeft - $15 https://www.summitracing.com/parts/...m-specialty-tools&gclid=EAIaIQobChMIj66rt6Hl3QIVi1YNCh26VQ50EAQYBCABEgKd0_D_BwE Of vork/afstandhouder - $32 https://www.toolsid.com/oem/cv-axle....html?view=811689&gclid=EAIaIQobChMIvertpKHl3QIVkODICh3d_A_-EAQYByABEgIoDfD_BwE