Hyundai Forums banner

Tucson 2022 PHEV, 12v batterij?

1 reading
40K views 54 replies 22 participants last post by  tproveau  
#1 ·
Weet iemand waar de 12V-batterij zich in de PHEV bevindt en is er een batterij-reset-schakelaar (ik geloof dat die er in de HEV is)?

#2 ·
Ik verzamel nog steeds informatie specifiek voor de Tucson HEV en PHEV, maar op basis van wat ik heb gevonden, is Hyundai een paar jaar geleden overgestapt op het opnemen van de 12V-batterij in de hoogspannings-tractiebatterij. In plaats van afzonderlijke batterijen is er maar één en deze is 'gepartitioneerd' om de vereiste capaciteit van beide spanningen te hebben. De batterijreset-schakelaar 'start' de 12V als dat nodig is. Dit geldt zeker voor mijn Tucson HEV.

Ik verwacht dat ze dezelfde aanpak zullen gebruiken voor de PHEV, een enkele batterij voor tractie en 12V, maar ik heb dat nog niet kunnen bevestigen.

Dit artikel legt vrij goed uit wat ze hebben gedaan in hun hele hybride lijn:

#4 ·
Ik verzamel nog steeds informatie voor de Tucson HEV en PHEV, maar op basis van wat ik heb gevonden, is Hyundai een aantal jaren geleden overgestapt op het integreren van de 12V-batterij in de hoogspannings-tractiebatterij. In plaats van afzonderlijke batterijen is er maar 1 en deze is 'gepartitioneerd' om de vereiste capaciteit van beide spanningen te hebben. De batterijreset-schakelaar 'start' de 12V als dat nodig is. Dit geldt zeker voor mijn Tucson HEV.

Ik verwacht dat ze dezelfde aanpak zullen gebruiken voor de PHEV, een enkele batterij voor tractie en 12V, maar dat heb ik nog niet kunnen bevestigen.

Dit artikel legt vrij goed uit wat ze hebben gedaan in hun hele hybride lijn:

Bedankt voor de reactie en de informatie!

#6 · (Edited)
Ja, het lijkt erop dat ze voor de PHEV de batterijen hebben gesplitst en een laagspanningsbatterij (geel) in de ruimte van de reserveband onder de laadvloer hebben geplaatst. Slecht nieuws voor het meenemen van een echte reserveband.

Image

#9 ·
Dat is de stomste BS die ik in lange tijd heb gezien... Al die opgeslagen elektrische energie en dan stoppen ze toch een 12V-batterij in de kofferbak? Lol/....
De Ioniq en Niro waren de eerste auto's die de 12-v batterij in de tractiebatterijbehuizing opnamen en de batterij lithium-ion maakten, waardoor 25 lbs werd bespaard. Het was een vrij sterk verkoopargument. Vreemd genoeg werd dit alleen in de NA-versies van die auto's getoond. De Europese Ioniq en Niro behielden de conventionele pb-zuurbatterij. Ik heb geen idee waarom er een verschil is in de NA-aanpak en de wereldwijde aanpak voor het voeden van de 12-v-bus.

#10 · (Edited)
De fabrieksgarantie van Hyundai Canada biedt slechts 24 maanden, 40.000 km dekking voor de 12 volt-accu en is uitgesloten van zowel de uitgebreide hybride garantie als de Premium Plus Extended Warranty.

Dit kan logisch zijn met een normale (goedkopere) 12v-accu in de niet-hybride modellen, maar het klinkt alsof het veel gaat kosten om te vervangen. Weet iemand wat een vervanging kost? Ik gok veel.

#12 ·
De fabrieksgarantie van Hyundai Canada biedt slechts 24 maanden, 40.000 km dekking voor de 12 volt batterij en is uitgesloten van zowel de uitgebreide hybride garantie als de Premium Plus Extended Warranty.

Dit kan logisch zijn met een normale (goedkopere) 12v-batterij in de niet-hybride modellen, maar het klinkt alsof het veel gaat kosten om te vervangen. Weet iemand wat een vervanging kost? Ik gok veel.
Ongeveer $900,00 inclusief arbeidskosten. Het is een lithium-ion batterij.

#15 · (Edited)
Ik ben in de war over hoe ik de auto moet starten als de herstartschakelaar niet werkt. Waar gaan de startkabels naartoe? De handleiding vermeldt dat hij overbrugd kan worden, maar dat hij niet gebruikt kan worden om een ander voertuig te starten.

Heeft u het voertuig ingesteld op myhyundai, geweldige mogelijkheden op de website en bluelink?
Als u de afdekking van de zekering-/relaisdoos onder de motorkap verwijdert, ziet u een paar pennen waar u de + kabel op kunt klemmen. Beide pennen zijn elektrisch met elkaar verbonden. U kunt de aarde op een geschikte plaats in de buurt van de doos oppakken.

Eén ding om rekening mee te houden is dat "normale" startkabels zwaar zijn vanwege de belasting van de startmotor van 100+ ampère. In het geval van de hybride starten we de auto niet met de startkabels. We voeden alleen de 12-V-bus. Ik zou geen startkabels groter dan 14 ga meenemen. Kleinere accuklemmen voor motorfietsen zouden groot genoeg moeten zijn aan de uiteinden van de kabel. In feite zou een motorfietsstartkabel met kleine klemmen aan één uiteinde en een sigarettenaanstekerplug aan het andere uiteinde de juiste keuze zijn om mee te nemen.

#17 ·
De online handleiding (9-27/28) voor onze in Canada gekochte 2022 Tucson Hybrid PHEV verwijst naar een 12v AGM MAT-accu, dus ik ben verbaasd wat we eigenlijk hebben. Ik vraag me ook af hoe de 12v-accu wordt opgeladen. Vereist dit dat de motor draait om op te laden? Of wordt er stroom afgenomen van de hybride-accu? Weet iemand dat?

#26 ·
De online handleiding (9-27/28) voor onze 2022 Tucson Hybrid PHEV, gekocht in Canada, verwijst naar een 12v AGM MAT-batterij, dus ik ben verbaasd wat we eigenlijk hebben. Ik vraag me ook af hoe de 12v-batterij wordt opgeladen. Heeft deze de motor nodig om op te laden? Of haalt hij stroom uit de hybride batterij. Weet iemand dat?
Ik heb dezelfde vraag over het opladen van 12v. Heb twee verschillende dealers (in de VS) gebeld en tegengestelde antwoorden gekregen: de ene zei van de dynamo en de andere van de hybride batterij. Ik liet de 2022/Tucson PHEV (3000 mijl) 3 weken in de garage thuis staan en toen ik thuiskwam was hij dood. Uiteindelijk de benzinemotor gestart met een startkabel en geconstateerd dat de hybride batterij volledig was opgeladen. Geen manier om de 12 volt lading te controleren. Vragen: Als 12v wordt opgeladen door de hybride batterij, waarom was 12v dan dood? Slecht relais tussen de twee? Is de 4 maanden oude 12v defect? Wat veroorzaakte de ontlading van 12v? Voor zover ik kan beoordelen, was alles in de auto uit toen ik wegging en de sleutels ver weg van het voertuig. Staat Bluelink altijd aan en ontlaadt hij de 12v-batterij? Blij dat ik er niet mee naar de luchthaven was gereden. Hyundai, iemand... heeft hier wat accurate info nodig.

#35 ·
Het is interessant om op te merken dat wanneer de HEV Tucson draait, de 12 volt accuspanning varieert van 12,5 volt tot bijna 14 volt, afhankelijk van de belasting, wat erop zou wijzen dat de DC-DC-omvormer zijn werk doet bij het handhaven van de 12 volt accu. In de accessoiremodus krijg je de vervelende piep en het bericht dat je het voertuig moet inschakelen om te voorkomen dat de accu leeg raakt. Ik heb de stereo een uur lang in de accessoiremodus afgespeeld, maar als de spanning daalt tot 12,6 volt, zet ik alles uit of start ik de auto.

#36 ·
Interessant om op te merken dat wanneer de HEV Tucson draait, de 12 volt accuspanning varieert van 12,5 volt tot bijna 14 volt, afhankelijk van de belasting, wat erop zou wijzen dat de DC-DC-omvormer zijn werk doet bij het onderhouden van de 12 volt accu. In de accessoiremodus krijg je de vervelende piep en het bericht om het voertuig aan te zetten om te voorkomen dat de batterij leeg raakt. Ik heb de stereo een uur lang in de accessoiremodus afgespeeld, maar als de spanning daalt tot 12,6 volt, zet ik alles uit of start ik de auto.
Ik gebruik de accessoiremodus niet. Ik laat hem gewoon in de aan-stand staan. Op die manier kun je de airco aan laten staan. De motor start wanneer dat nodig is.

#42 ·
Ik kan met gezag zeggen dat toen de 12V-batterij van mijn PHEV leeg was, er NIETS zou gebeuren. Er gingen geen lichten aan toen ik de deur opende, geen stoelbeweging, geen bel en het indrukken van de START-knop had geen effect. Een man die ik belde voor starthulp, sloot een meter aan op de positieve pool in de zekeringkast voor de bestuurder (onder de motorkap) en ergens daaronder zag ik het niet. Hij zei dat de batterij leeg was en "dacht" dat het goed was om hem daar te starten. Omdat hij niet zeker was, belde ik een andere man en hij werd gestart via de 12V-batterij onder de opslagruimte. Precies waar de aansluitingen werden gemaakt, zag ik niet. Om de vraag van Sailormann te herhalen, waarom was de 12V leeg terwijl de lithiumbatterij volledig was opgeladen? Geen lichten, radio's of iets wat ik kon bedienen, stond aan en de auto stond ongeveer 3 weken lang losgekoppeld in mijn garage. Is de 12V-batterij een mislukking die geen lading vasthoudt? Is er een slecht relais tussen de lithium- en 12V-batterijen? Zelfs als er iets 12V-stroom verbruikte, had de grote batterij de lading van de 12V moeten behouden, toch? Toen de auto startte, gaf de lithium volledig vol aan.

#43 · (Edited)
De 12-v-accu van de PHEV (pb-zuur) kan op beide locaties worden overbrugd. Zoals eerder uitgelegd, maakt de lading van de lithiumbatterij geen verschil als de auto in de "uit"-modus of de "acc"-modus staat. De DC/DC-omvormer houdt de 12-v-accu niet opgeladen als de auto uit staat. Er kan een parasitaire stroom op de 12-v-accu zijn die deze heeft leeggetrokken. Of de 12-v-accu kan defect zijn. Beide omstandigheden zijn gemakkelijk te testen.

Misschien is er niets mis en zijn 3 weken de bovengrens van de stand-by-tijd voor de 12-v-accu.

#44 ·
Bedankt voor de goede reactie. Alle mogelijkheden lijken, nou ja, mogelijkheden. Wat betreft een parasitaire stroom, dat lijkt een slecht ontwerp, als het opzettelijk is. Zo'n parasitaire stroom, misschien geparkeerd op een noordelijke luchthaven in de winter? Slecht nieuws bij thuiskomst. Defecte batterij? Dat ga ik zeker controleren. Drie weken limiet voor de standby-batterij? Lijkt vrij kort, maar je weet maar nooit. J - Neem het niet kwalijk! Echt, ik mopper gewoon hardop op Hyundai. Zeker niet op jou. Ik ben erg dankbaar voor je berichten. Zou het nu zinvol zijn om de 12V aangesloten te laten op een druppellader? Het zou toch niet logisch zijn om hem AAN te laten staan, wel? Misschien ben ik er gewoon op voorbereid om hem te moeten overbruggen na een lange tijd weg. NOGMAALS BEDANKT!

#45 ·
Met parasitaire stroom bedoel ik een hoger dan normaal stroomverbruik wanneer de auto is uitgeschakeld. Er is een specificatie voor (ik denk dat ik 50mA heb gezien in een van de servicehandleidingen) en het verbruik kan worden gemeten om te zien of er een storing is die een hoger verbruik veroorzaakt. Een druppellader zou tijdelijk een hoge parasitaire belasting omzeilen, maar het lost het basisprobleem niet op (als er een probleem is). Het meten van parasitaire stroom is niet moeilijk en er zijn genoeg YouTube-video's over het onderwerp. U kunt een dealer vragen om het voor u te doen.

#46 ·
Ik hoop dat iemand een duidelijk antwoord van Hyundai kan krijgen over wat er aan de hand is en welke functie de Aux Battery+ functie zou moeten hebben om te voorkomen dat de 12v-batterij leeg raakt. Een auto een paar weken op vakantie laten staan, is geen zeldzame gebeurtenis.

Op de HEV hebben ze een schakelaar ontworpen zodat de HEV-batterij kan bijspringen om de auto te starten. Waarom zou de PHEV niet hetzelfde hebben? Ik neem aan dat het komt door de Aux Battery+ functie. Ze hebben echter een aantal wijzigingen aangebracht in de Aux Battery+ functie in recente updates; wat in de handleiding staat, is niet langer logisch.

#47 ·
Ik hoop dat iemand een duidelijk antwoord van Hyundai kan krijgen over wat er aan de hand is en welke functie de Aux Battery+ functie zou moeten hebben om te voorkomen dat de 12v-batterij leeg raakt. Een auto een paar weken op vakantie laten staan, is geen zeldzame gebeurtenis.

Bij de HEV hebben ze een schakelaar ontworpen zodat de HEV-batterij kan bijspringen om de auto te starten. Waarom zou de PHEV niet hetzelfde hebben? Ik vermoed dat het komt door de Aux Battery+ functie. Ze hebben echter een aantal wijzigingen aangebracht in de Aux Battery+ functie in recente updates; wat in de handleiding staat, is niet langer logisch.
Ik heb gesproken met een klantenservicemedewerker van Hyundai HQ en zij zou me moeten opzetten voor "een diagnose" bij een van de grotere Hyundai-dealers in Oost-NC. Ik zal graag rapporteren wat ze me vertellen... wanneer ze het zeggen. Hebben me nog niet kunnen "inpassen". Klopt. En wat zijn enkele dingen in een auto die parasitaire verbruikers zijn wanneer het voertuig zogenaamd volledig is uitgeschakeld? Zo uitgeschakeld als het kan zijn in normale werking.

#50 ·
Oké uit Europa, had hetzelfde probleem met de 12V-batterij. Vorige maand ben ik met de auto naar de 15000 km service bij Hyundai geweest. Alles ging goed totdat ze de 12V testten, 30% opgeladen. Ze vroegen me hoeveel ik in elektrische modus had gereden. Ik had op dat moment 12000 km, 9000 daarvan alleen in elektrische modus. Ze zeiden dat de 12V alleen oplaadt als de ICE aan staat. Ze zeiden dat ik volgende week moest komen om de 12V-batterij volledig op te laden. Die week had ik alleen in de sportmodus gereden, waardoor het brandstofverbruik iets omhoog ging. Ik ging weer naar hen toe, de batterij laadde op van 30% naar 80%. Sindsdien neem ik de auto meestal één keer per week om 30 km op de snelweg te rijden, alleen om de 12V-batterij opgeladen te houden. Sorry voor de vele spelfouten.

#51 ·
Ok uit Europa, had hetzelfde probleem met de 12V-batterij. Vorige maand ging ik met de auto naar de 15000 km service bij Hyundai. Alles ging goed tot ze de 12V testten, 30% opgeladen. Ze vroegen me hoeveel ik in elektrische modus had gereden. Ik had op dat moment 12000 km, waarvan 9000 in elektrische modus. Ze zeiden dat de 12V alleen oplaadt als de ICE aan staat. Zeiden me om volgende week terug te komen om de 12V volledig op te laden. Die week had ik alleen in de sportmodus gereden, waardoor het brandstofverbruik iets omhoog ging. Ging weer naar hen toe, batterij opladen van 30% naar 80%. Vanaf toen neem ik de auto meestal een keer per week om 30 km op de snelweg te rijden, gewoon om de 12V op te laden.
Sorry voor de vele spelfouten
Dit is een nieuwe ontwikkeling; we hebben echt duidelijkheid van Hyundai hierover nodig. Eigenaren moeten weten hoe ze hun 12V startaccu moeten onderhouden, vooral nu het kouder is. De Aux Battery+ functie, uniek voor de PHEV, is ontworpen om de 12V accu opgeladen te houden. Het is niet duidelijk welke rol de ICE speelt, maar ik betwijfel of het zo simpel is als het gebruiken ervan om je accu op te laden. Ik hoop dat anderen hier informatie over hebben.

#52 ·
Ik kwam deze video van Hyundai voor de IONIQ tegen waarin de Aux Battery + functie wordt beschreven. Moet aannemen dat dit is hoe het zou moeten werken met andere PHEV's zoals de Tucson. Misschien hebben we een video nodig die de functie voor onze Tucson PHEV'S beschrijft om duidelijk te maken hoe dit werkt of niet werkt.

#53 ·
Kan bevestigen dat toen mijn Tucson PHEV drie weken geparkeerd stond, de 12V-accu volledig leeg was. Ik moest de auto openen met de fysieke sleutel die op de elektronische sleutel verborgen zat.

De enige manier om de auto weer tot leven te wekken, is door startkabels te gebruiken via de +12V-connector in de zekering-/relaisdoos onder de motorkap. GEBRUIK GEEN STARTKABELS DOOR RECHTSTREEKS AAN TE SLUITEN OP DE 12V-ACCU IN DE KOFFERBAK/BAGAGERUIMTE.

Nadat u de auto weer tot leven hebt gewekt, rijd dan minstens 30 mijl en dwing indien mogelijk de ICE te starten, dit helpt de DC/DC-converter om de 12V-accu weer op het optimale laadniveau te brengen.

ALLEEN INDIEN NODIG de 12V-accu van de auto loskoppelen om deze met een externe lader op te laden.