Hyundai Forums banner
1 - 3 of 3 Posts

suntafe

· Registered
49 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo,
Ik denk dat ik een relevant onderwerp heb gezien, maar ik kan het niet vinden.
Ik heb een Santa Fe 4wd uit 2007 en ik kan de twee achterschokdempers krijgen van een 7-zitter schroot (met de automatische niveauregeling), dus ik vroeg me af of ik ze in mijn 5-zitter kan plaatsen en zo het zelfnivellerende effect kan hebben.
Men vertelde me dat ze passen. Heb ik ook de achterveren van de 7-zitter nodig of zijn ze hetzelfde als de 5-zitter?
Ik kreeg ook te horen dat de voorschokdempers hetzelfde zijn in de 5- en 7-zitter, dus het is niet nodig om ze ook te vervangen.
Heeft iemand deze conversie al eens gedaan?
Zijn er voor- en nadelen aan verbonden, behalve de voor de hand liggende?

Alle hulp wordt gewaardeerd.

Hallo,
Ik denk dat ik een relevant onderwerp heb gezien, maar ik kan het niet vinden.
Ik heb een Santa Fe 4wd uit 2007 en ik kan de twee achterschokdempers krijgen van een 7-zitter sloop (met de automatische niveauregeling), dus ik vroeg me af of ik ze in mijn 5-zitter kan plaatsen en zo het zelfnivellerende effect kan hebben.
Ik kreeg te horen dat ze passen. Heb ik ook de achterveren van de 7-zitter nodig of zijn ze hetzelfde als de 5-zitter?
Ik kreeg ook te horen dat de voorschokdempers hetzelfde zijn in de 5- en 7-zitter, dus het is niet nodig om ze ook te vervangen.
Heeft iemand deze conversie al eens gedaan?
Zijn er voor- en nadelen aan verbonden, behalve de voor de hand liggende?

Alle hulp wordt gewaardeerd.
Als je dit gaat doen, is het meer dan alleen het vervangen van de schokdempers, je hebt het complete systeem voor beide kanten nodig, want het is een zelfpompendsysteem met sensoren en kleppen. Wil je dat echt, want ze kosten nieuw ongeveer € 1000 per stuk, tenzij je er een paar gebruikte vindt als ze kapot gaan. RT heeft goed gekeken naar hoe ze in zijn auto werken.

Discussion starter · #3 · (Edited)
Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb de set (achterste schokdempers dus) voor 140 euro gevonden van een 7-zits model uit 2010 dat na een aanrijding naar de sloop ging. De auto had blijkbaar alleen schade aan de voorkant rechts, de rest van de auto is intact, maar de reparatiekosten waren te hoog. Ik weet dat het een 7-zitter is omdat er ook andere onderdelen van de auto te koop staan, zoals het complete 7-zits lederen interieur dat ik heb gezien.
Nu heb ik alleen telefonisch met de man gesproken en er is geen foto van de schokdempers, maar hij bevestigde me dat ze van de 7-zitter afkomstig zijn. Ik vond het ook weinig, maar aan de andere kant weet hij misschien niet helemaal de echte waarde van de schokdempers, omdat het niet iets is dat vaak wordt doorverkocht en de normale kosten ongeveer 150 euro (nieuw) of er was tot nu toe geen interesse om te kopen.
Als er ook meer items zijn om te krijgen wat dit zou kunnen zijn, want ik had de indruk dat alleen de schokdempers zelf de klus klaren zonder externe sensoren/kleppen. Daarom zijn ze ook zo duur.

1 - 3 of 3 Posts