Hyundai Forums banner

Achterlichtdraad voor nieuwe achteruitrijcamera-installatie

4 reading
123K views 42 replies 16 participants last post by  bman37800  
#1 · (Edited)
Goedemorgen,

Ik ben van plan vandaag een achteruitrijcamera te installeren, maar heb geen toegang tot het bedradingsschema. Kan iemand mij vertellen welke kleur de draad in de achterlichten heeft, zodat ik de camera kan aansluiten op "achteruit", zodat deze aangaat wanneer ik de auto in de achteruit zet?

Nog beter: is er een plek dichterbij vooraan waar ik de draad op kan aansluiten?

#4 ·
Ik neem aan dat u op zoek bent naar een +12 die naar de achteruitrijlampen gaat wanneer de auto in de achteruit wordt gezet? De linker achteruitrijlamp is blauw/zwart. De rechter achteruitrijlamp is blauw.

Om eerder bij dat signaal te komen, vindt het achteruitsignaal ook zijn weg naar de spiegel, zodat deze 's nachts uit de dimmodus valt als u hem in de achteruit zet. Er zou een blauwe draad moeten zijn (pin 2 op de gewone, pin 9 als de uwe het Homelink-systeem bevat) die 'achteruit' aangeeft. Dat signaal gaat terug naar de achterkant van de aansluitdoos onder het linkereinde van het dashboard, maar het is GEEN pretje om erbij te komen. Vandaar gaat het terug naar de transaxle waar de eigenlijke schakelaar zich bevindt.

#6 ·
Als u toegang heeft tot de aansluitdoos, zijn pin 4 van I/P-B en pin 14 van I/P-N de draden (beide blauw) die van de transaxle-schakelaar naar de bestuurdersspiegel lopen. De eigenlijke stroomdraden van de transaxle-schakelaar naar achteren naar de twee achteruitrijlampen gaan helemaal niet door het passagierscompartiment, en hoewel ze blauw en blauw/zwart zijn als ze de lampen verlaten zoals hierboven vermeld, veranderen ze van kleur in de kabelboom op weg naar de transaxle-schakelaar, dus wees voorzichtig als u op zoek bent naar een ander alternatief.

#7 ·
een speld in een hooiberg vinden

OK, dus ik zal de blauwe draad in het schopbord aan de passagierskant niet vinden, correct?

Daarom moet ik de aansluitdoos vinden of kan ik de blauwe draad vinden vanuit de achteruitkijkspiegel of door het deurpaneel te verwijderen?

Heb je foto's van hoe de aansluitdoos eruit ziet? :D

Attachments

#9 ·
OK, dus ik zal de blauwe draad niet vinden in het kickpaneel aan de passagierskant, correct?

Daarom moet ik de aansluitdoos vinden of kan ik de blauwe draad vinden vanuit de achteruitkijkspiegel of door het deurpaneel te verwijderen?

Heb je foto's van hoe de aansluitdoos eruit ziet? :D
Nee, het zit boven je linkervoet waar je de aansluitdoos vindt. Het is alleen zo dat het in het begin een hele klus is om toegang te krijgen, tenzij je een contortionist bent, en dan moet je uitzoeken welke stekker je wilt hebben met een zaklamp in je tanden. Ik zeg het maar'

#10 ·
Knip de verkeerde draad niet door!

Sorry voor de lange thread....

Ik denk dat ik de junction box (molex connectoren) heb gevonden, maar ik weet niet zeker welke pin 4 van I/P-B en pin 14 van I/P-N is. Ik begrijp wat Pin betekent, maar waar verwijst "I/PB EN P/P-N" naar? Ik heb een foto van de junction box bijgevoegd.

Ik zie een witte, een blauwe, een bruine en een groene. (Allemaal hebben ze blauwe draden). Welke Molex is I/PB en I/PN?

Attachments

#33 ·
Knip de verkeerde draad niet door!

Sorry voor de lange thread....

Ik denk dat ik de junction box (molex connectoren) heb gevonden, maar ik weet niet zeker welke pin 4 van I/P-B en pin 14 van I/P-N is. Ik begrijp wat Pin betekent, maar wat betekent "I/PB EN P/P-N"? Ik heb een foto van de junction box bijgevoegd.

Ik zie een witte, een blauwe, een bruine en een groene. (Allemaal hebben ze blauwe draden). Welke Molex is I/PB en I/PN?
Ik kwam net dit artikel tegen over het vinden van de blauwe draad. Sommige Hyundai-voertuigen hebben de blauwe draad NIET op de RODE stekker achter het schakelpaneel boven het zekeringpaneel, MAAR de 4e pin van links onderaan, waar geen draad in zit, wordt WEL geactiveerd wanneer de achteruit wordt geselecteerd. Dus ik heb gewoon een draad van 3 mm over ongeveer 8 mm gestript en in de stekker geschoven zodat deze contact maakt met de aansluiting en deze vervolgens aangesloten op de activeringsdraad van uw achteruitrijcamera.

#12 ·
Dat zijn de connectornamen.

Nu je het moeilijke deel al hebt gedaan, zou de rest gemakkelijker moeten zijn.
Een van de kabelbomen aan (denk ik) de rechterkant van de bruin/roze connector aan de bovenkant van je tekening zou 4 draden moeten hebben - een grijze (12), een groene (11), een zwarte (13). De laatste zou blauw (4) moeten zijn. Als je dat kunt vinden, heb je je 'achteruitdraad' gevonden. Hij krijgt +12 wanneer je in de achteruit staat.

#14 · (Edited)
Begrepen

NEGEER AL MIJN ANDERE POSTS OVER DEZE ZAAK, IK ZAT ER HELEMAAL NAARNAAST.

Hoe u de achteruitrijverlichting voor de achteruitrijcamera kunt aftappen
1) Accu loskoppelen
2) Zekeringkastdeksel verwijderen
3) Mistlamp-ESC-AWD-schakelaar verwijderen (van achteren eruit duwen)
4) Rode connector verwijderen
5) Elektrische tape van de rode connectorbedrading verwijderen
6) Tap in BLAUWE draad met draadaftakconnector
bijv. Posi-Tap - No Crimp Tap
7) Klaar

***Zie FOTO voor referentie****

Ter info: Ik ben gegaan met een Pioneer achteruitrijcamera aangesloten op een Pioneer Double Din AVH-X5600BHS
500% verbetering in geluid ten opzichte van de standaard unit.

p.s. IP B betekent Instrument Panel Socket B Instrument Panel bevindt zich boven het zekeringpaneel.

Attachments

#34 ·
Begrepen

NEGEER AL MIJN ANDERE POSTS OVER DEZE ZAAK, IK ZAT ER HELEMAAL FOUT MEE.

Hoe u de achteruitrijverlichting voor de achteruitrijcamera kunt aftappen
1) Accu loskoppelen
2) Zekeringkastdeksel verwijderen
3) Mistlamp-ESC-AWD-schakelaar verwijderen (van achteren eruit duwen)
4) Rode connector verwijderen
5) Elektrische tape van de bedrading van de rode connector verwijderen
6) Tik in BLAUWE draad met draadaftapklem
bijv. Posi-Tap - No Crimp Tap
7) Klaar

Zie FOTO voor referentie*

Ter informatie: Ik ben gegaan met een Pioneer achteruitrijcamera aangesloten op een Pioneer Double Din AVH-X5600BHS

p.s. IP B betekent Instrumentenpaneel Socket B Instrumentenpaneel bevindt zich boven het zekeringpaneel.
En als er GEEN blauwe draad op de RODE stekker zit (alleen auto's met automatisch dimmende spiegels lijken het te hebben) Strip een draad van ongeveer 8 mm en steek deze in de rode stekker in de linker rij, 4e van onderen Dat is de pin om de achteruitrijsensor te activeren. en vervang de stekker

#16 ·
CANDERSON…DANK U!

Op basis van de instructies van Anderson vond ik een RODE STEKKER boven het ZEKERINGPANEEL in de linkerbovenhoek van de aansluitdoos. PIN 4 is blauw, toen ik de BLAUWE draad in PIN 4 aftapte, kreeg ik stroom toen de auto achteruit reed, zodat de camera inschakelt.

Blijkbaar is er ook een optie om de achteruitrijlichten achter het paneel aan de passagierskant af te tappen. Ik HEB deze optie NIET BEVESTIGD, maar blijkbaar is er een rode 20-pins stekker en PIN2 is ook voor het achteruitrijlicht.

Nogmaals bedankt aan iedereen die op dit forum heeft gepost om me te helpen. Project voltooid!

#17 ·
Indien mogelijk, verstrek dan een close-up afbeelding van waar u de verbinding hebt gemaakt. Ik denk dat ik op de bovenstaande foto's zie dat er op de rode connector een blauwe draad aan de onderkant van de connector zit met een rode aftakking waaraan ook een paarse draad is bevestigd, klopt dat?

#18 ·
De paarse draad die u ziet, is aangesloten op de blauwe draad op pin 4 van de rode connector. De paarse draad gaat naar de ontvanger. Het doel van de paarse draad is om de achteruitrijcamera te activeren wanneer de auto achteruit rijdt. De foto's die ik heb geplaatst, laten u zien hoe het eruitzag nadat ik de bedrading had voltooid, niet ervoor.

#21 ·
Ging met een Pioneer achteruitrijcamera aangesloten op een Pioneer Double Din AVH-X5600BHS

Niet het gemakkelijkste project om aan te pakken, maar zeker de moeite waard….

Pioneer/Alpine is alles wat ik in mijn voertuigen installeer.

#22 ·
Even een korte opmerking. Mijn 07 Santa Fe gls heeft geen blauwe draad in de rode connector achter het ESC-paneel/boven de zekeringkast aan de bestuurderskant. Niets aangesloten op pin 4. Ik heb elke blauwe draad die ik onder het dashboard zie geraakt en tot nu toe zijn ze allemaal heet, in de achteruit of in de parkeerstand. Ik wil echt geen achteruitrijstroom van achteren naar voren laten lopen, zoals ik in eerste instantie met mijn installatie had gedaan. Ik heb al je aantekeningen, Santa, en de aantekeningen van verschillende andere mensen gelezen, inclusief de aanpak van het paneel aan de passagierskant. Ik heb echter mijn rode draad verprutst, dus ik heb vandaag 50 voet meer besteld bij Amazon, met schaamte. Ik ben gehandicapt en kan niet op mijn knieën gaan of zelfs op een oppervlak zitten zonder 22 inch om onder te staan. Ik heb het dashboardkastje eruit gehaald en ik zie een enorme bundel draden van de kabelboom, maar ik kan geen aansluitdoos vinden waarover is gesproken. Als ik een ding ma jig had gekocht, zou ik niet eens de naam weten van het onderdeel dat in de 16-pins rode socket bovenop de zekeringkast aan de bestuurderskant gaat. Maar in theorie, als ik ergens een draad zou kunnen redden uit een autosloop of iets dergelijks. Zou het achteruitrijstroom zijn als ik het in de rode socket zou steken en in het ontvangende uiteinde zou steken? En, waarom heb ik geen blauwe draad in die socket? Het lijkt erop dat iedereen het erover eens was dat mijn modeljaar er min of meer een zou hebben in pinhole 4. Ik vond de nummers 1 tot en met 8 en 9 tot en met 16 aan de beige ontvangerkant van de socket en probeerde het te testen met een probe, zonder succes, maar het is een beetje een vreemd pad dat het daar voor draden geeft, dus ik weet niet zeker of de probe erin is gekomen. Ik heb de blauwe draden geprobeerd die ik kon zien op de andere twee sockets rechts van de rode socket, ook zonder succes.

#23 ·
Ochtend,

Ik ben van plan vandaag een achteruitrijcamera te installeren, maar heb geen toegang tot het bedradingsschema. Kan iemand mij vertellen welke kleur de draad is in het achterlicht, zodat ik de camera kan aansluiten op "achteruit", zodat deze aangaat als ik de auto in de achteruit zet?

Nog beter is er een plek dichterbij de voorkant waar ik de draad op kan aansluiten?
Aan de bestuurderskant van het kickpaneel heb ik de mijne gevonden, het is een bruine draad in de hoofdkabelboom, ik hoop dat dit voor je werkt

#24 ·
Camera valt uit bij het remmen

Ik heb een aftermarket Android-unit geĂŻnstalleerd en alles werkt prima - behalve de achteruitrijcamera. Ik heb de 12V-voeding voor de camera van het achteruitrijlicht bij de lamp gehaald en ik heb het 12V-reversesignaal van de rode connector (pin 2) onder het dashboard aan de passagierskant gehaald.

PROBLEEM: de camera werkt prima als ik de auto in de achteruit zet, maar zodra ik rem, valt het beeld weg. Het komt meteen terug als ik de rem loslaat. Misschien heb ik me aangesloten op de verkeerde blauwe draad? Ik denk dat ik hem terug moet trekken naar de andere kant en het 12V-reversesignaal onder het zekeringpaneel moet proberen te halen.

Zou het hetzelfde werken als ik gewoon de 12V-voeding aftap op het punt waar ik de stroom van de camera aftap? Het lijkt makkelijker om de 12V-reversesignaaldraad naar achteren te leggen dan mezelf onder het dashboard te wringen.

Alle input of suggesties worden gewaardeerd.

Bedankt

#26 ·
Het display is een in-dash unit (Ouku of zoiets... natuurlijk Chinees) en de camera bevindt zich net boven de nummerplaat.

Als experiment heb ik de achteruitrijdraad naar achteren geleid en de blauwe draad voor het achteruitrijlicht afgetapt en hetzelfde resultaat gekregen - toen ik op de rem trapte, viel het beeld weg.

Ik heb nog niet geprobeerd om de connectoren achter het zekeringpaneel aan de bestuurderskant af te tappen. Zitten daar de draden voor de achteruitkijkspiegel?

#27 ·
Spiegel "achteruit" bevindt zich onder het dashboard bij de I/P-aansluitdoos (blauwe draad), zoals anderen hebben beschreven. PIA is grotendeels moeilijk toegankelijk, tenzij je een acrobaat bent. Als je de juiste draad hebt geraakt, is er GEEN reden dat het indrukken van de rem het signaal zou moeten uitschakelen. Voor een automaat komt het signaal rechtstreeks van de versnellingsbakkeuzeschakelaar bovenop de versnellingsbak... heeft niets te maken met het remcircuit.