Hyundai Forums banner

p0133

3K views 7 replies 3 participants last post by  AUTOSPARK  
#1 ·
Drie jaar geleden begon de code. Beide converters en sensoren vervangen, een jaar lang oké, maar de laatste twee maanden begon het opnieuw. Ik heb een nieuwe cat-back uitlaat, nieuwe kleppendekselpakking, nieuwe voorsensor en gisteren een nieuwe bovenste converter geplaatst. Na vijftig mijl is de MIL weer aan. Suggesties?

#2 ·
Welkom op het forum.

Heeft u toegang tot een scantool waarmee u de uitgangssignalen van beide O2-sensoren kunt bekijken? U moet bevestigen dat uw sensor in staat is om te reageren op veranderingen in het brandstof/luchtmengsel. De gemakkelijkste manier om dit te doen is door hem een uitbarsting van vol gas te geven en ervoor te zorgen dat de B1S1-spanning rijk wordt (ongeveer 0,7~0,8V). Kijk heel goed welke sensor reageert op het gaspedaal. Bij sommige motoren is het mogelijk om de downstream sensor in de kabelboomconnector voor de upstream sensor te steken. De motor-PCM krijgt dan een signaal van de post-cat sensor die niet goed zal reageren op veranderingen in het mengsel omdat deze zich achter de kat bevindt. Als B1S2 de meeste activiteit vertoont bij het gasgeven, dan heeft u de sensoren misschien verkeerd om aangesloten.

Groeten.

Scottie.

#3 ·
Bedankt Scotty, mijn monteur heeft zijn Snap-on-oscilloscoop van $6500 erop gezet en de sinussen en spanning waren goed, toen gingen plotseling beide sensoren dood. Auto een paar minuten uitgezet en daarna opnieuw gestart, toen waren ze in orde. Code gewist en toen een rit van 50 minuten gemaakt en ik hoorde twee klikgeluiden van de linkerkant van het dashboard en de MIL ging aan. En nu?

#5 ·
Zorg ervoor dat de voorpijp niet gebarsten is en geen uitlaatgas lekt...

#6 ·
Eerlijk gezegd, als je een monteur naar je auto laat kijken en hij kan niet achterhalen wat er mis mee is, terwijl hij de auto recht voor zich heeft, betwijfel ik of iemand hier je veel kan helpen. We kunnen je alleen onze beste gok geven over wat het probleem zou kunnen zijn. Je monteur en zijn oscilloscoop van $6500 zouden niet hoeven te gokken. Als hij niet kan achterhalen wat het probleem is, moet je misschien een nieuwe monteur zoeken.

Als de sensor actief is en dan plotseling uitvalt, gok ik dat er een intermitterende bedradingsfout is tussen de sensor en de motor-PCM. Als beide sensoren worden beïnvloed, zou ik verder gokken dat de sensoraarde de meest waarschijnlijke verdachte is, aangezien deze wordt gedeeld door beide O2-sensoren en de koelvloeistoftemperatuursensor, dus de ECT-pid zou het waard zijn om met de scantool te controleren om te zien of deze een plausibele waarde retourneert.

Scottie.