Hyundai Forums banner

Vermogensverlies tijdens lange roadtrips en warme dagen bij het bergop rijden?

4.9K views 1 reply 2 participants last post by  Johnclave  
#1 ·
Ik heb mijn 95 model Hyundai Sonata GLS Levant al ongeveer vijf jaar en ik heb dit probleem sinds ik hem kocht. Sinds ik dit forum ontdekte, vroeg ik me af of iemand anders advies had over hoe ik het kan oplossen. Ik heb in de loop der jaren met veel monteurs gesproken en niemand heeft een mogelijke oorzaak kunnen achterhalen. Ik weet vrijwel niets van auto's, dus heb alsjeblieft geduld met me als ik niet de juiste termen gebruik voor iets.

Zoals mijn beschrijving hierboven aangeeft, lijkt mijn auto vermogen te verliezen op warme dagen na een paar uur achter elkaar rijden. Het lijkt getriggerd te worden bij het bergop rijden en alleen het stoppen van de auto gedurende een paar minuten lijkt het op te lossen. Zelfs na het uitschakelen en opnieuw starten van de ontsteking, zal het probleem na ongeveer vijftien minuten weer optreden. Ik denk tenminste dat hij vermogen verliest; alles wat ik weet is dat de toeren per minuut gek beginnen te doen, de auto als een gek begint te schokken en ik of wie er ook rijdt niet kan accelereren. De auto schakelt zichzelf niet uit of zo, en er gaan geen waarschuwingslampjes branden. Het lijkt ook alleen te gebeuren nadat de motor halfvol is; het is maar zelden gebeurd nadat hij volledig is volgetankt.

Een monteur suggereerde dat het de brandstoffilter was, maar ik heb die zonder succes vervangen. Ik dacht dat het misschien een brandstofpomp was, maar toen een monteur die ik probeerde een heuvel opreed en het probleem niet kon reproduceren (hij zei dat als het de brandstofpomp was, de motor vermogen zou kunnen verliezen wanneer ik een heuvel opging en niet alleen soms) kon hij niets doen om het te repareren. Een andere monteur suggereerde de bobines, die volgens hem in orde waren toen ze werden gecontroleerd, maar uiteindelijk toch de bougies verving.

Alleen voor het rijden in de stad lijkt het goed te gaan en alleen lange ritten op warme dagen en bergop rijden lijken het probleem te veroorzaken (wat waarschijnlijk verklaart waarom geen enkele monteur het heeft kunnen reproduceren). Ik ben de laatste tijd niet meer op lange reizen geweest, omdat ik niets wil riskeren, maar ik vrees de volgende keer dat ik dat wel doe.

Alle hulp zou worden gewaardeerd!

#2 ·
Ik denk niet dat het het probleem van het brandstoffilter of de bougie is. Uw auto verliest vermogen wanneer u een lange reis maakt, toch? Ik denk dat het probleem in de motor zit. Heeft u ooit uw motor laten onderhouden? Ik denk dat wanneer de motor warm wordt, hij zijn vermogen niet meer kan leveren. Heeft u het warmteniveau gecontroleerd? Het zou beter zijn als u uw auto in uw dichtstbijzijnde Hyundai-showroom laat onderhouden :)