Hyundai Forums banner

Volle tank berekend Hoe?

3.3K views 11 replies 9 participants last post by  graham.webb89  
#1 ·
Weet iemand hoe de kilometers tot leeg na het tanken worden berekend? Vroeger kreeg ik 440, toen 435, nu merkte ik dat ik 422 had, ik heb nu 26k mijl. Ik rijd nu veel meer in de stad, dus dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Kijkt hij naar de laatste mpg-meting en baseert hij het daarop? Ik weet dat het na elke tankbeurt wordt gereset, ik ben gewoon benieuwd of iemand het weet.

#2 ·
QUOTE (eyecue @ 24 augustus 2011, 10:51 AM) index.php?act=findpost&pid=495116
Weet iemand hoe de kilometers tot leeg worden berekend nadat je hebt getankt? Vroeger kreeg ik 440, toen 435, nu merkte ik net dat ik 422 had, ik heb nu 26k mijl. Ik rijd nu veel meer in de stad, dus dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Kijkt het naar de laatste mpg-meting en baseert het daarop? Ik weet dat het wordt gereset na elke keer tanken, ik ben gewoon benieuwd of iemand het wist.
Ik gok dat het de gemiddelde MPG voor die tankbeurt neemt en kijkt hoeveel brandstof er nog in de tank zit en die twee getallen gebruikt om de kilometers tot leeg te geven. Dus als je gemiddeld 30 MPG voor die tank hebt en je hebt nog 10 gallons tot leeg, dan vertelt het je dat je nog 300 mijl te gaan hebt voordat hij leeg is. Ik weet niet zeker hoe nauwkeurig dat is. De laatste tank die ik had, vertelde me dat ik nog 46 mijl te gaan had... 2 minuten later toonde het gewoon 3 rechte lijnen tot leeg. Onnodig te zeggen dat ik meteen het volgende benzinestation vond en volgooide.

#3 ·
QUOTE (DManInDFW @ 24 augustus 2011, 12:10 PM) index.php?act=findpost&pid=495123
Ik gok dat het de gemiddelde MPG voor die tank berekent en kijkt hoeveel brandstof er nog in de tank zit en die twee getallen gebruikt om de kilometers tot leeg aan te geven. Dus als je gemiddeld 30 MPG voor die tank rijdt en je hebt nog 10 gallons tot leeg, dan vertelt het je dat je nog 300 mijl te gaan hebt voordat hij leeg is. Ik weet niet zeker hoe nauwkeurig dat is. De laatste tank die ik had, vertelde me dat ik nog 46 mijl te gaan had... 2 minuten later toonde hij gewoon 3 rechte lijnen tot leeg. Onnodig te zeggen dat ik meteen het volgende benzinestation vond en volgetankt heb.
Dat is een ding dat ik haat aan het hebben van een digitale meter... je kunt niet zien hoe leeg de tank echt is.

#4 ·
Mijn auto geeft altijd drie streepjes aan bij ongeveer 40 mijl tot leeg.

De dealer vertelde me dat als de laatste blok/balk begint te knipperen, je echt bijna geen benzine meer hebt en zo snel mogelijk moet tanken.
Ik heb mijn tank nog nooit zo leeg gereden, dus ik weet niet zeker hoe waar die bewering is.

#5 ·
Wauw....ik heb de mijne nog nooit zo laag gereden...en ik word bijna een jaar oud en heb 22.000 mijl gereden. Dus, knippert onze meter eenmaal laag? Is dat onze waarschuwing voor een laag brandstofpeil of is er een echt idiotenlampje op het dashboard?

Laat maar zitten...ik gebruik de vertrouwde baksteen die erbij zat.

#6 ·
QUOTE (fear24 @ Aug 24 2011, 02:34 PM) index.php?act=findpost&pid=495196
Wow....ik heb de mijne nog nooit zo laag gereden...en ik word bijna een jaar oud en heb 22.000 mijl gereden. Dus, knippert onze meter één keer als hij bijna leeg is? Is dat onze waarschuwingsindicator voor weinig brandstof of is er een echt waarschuwingslampje op het dashboard? Maakt niet uit...ik gebruik de vertrouwde baksteen die erbij zat.
Het lampje voor de brandstof gaat branden als de meter één streepje aangeeft. Uiteindelijk begint het te knipperen en toont "---" bij "Miles to Empty". Ik heb ongeveer 33 mijl gereden met de laatste streep die knipperde.

#9 ·
QUOTE (Kilimanjaro @ Aug 24 2011, 03:24 PM) index.php?act=findpost&pid=495259
De twee keer dat ik heb getankt, was kort nadat de "---" verscheen, en beide keren heb ik ongeveer 63 liter in de tank gedaan. Dus op basis van mijn gemiddelde kilometerstand heb ik waarschijnlijk nog 70-80 km over als het zover is. Ik ben echter niet van plan om het te testen. ;)
Twee woorden: Wegenwacht :)

#10 ·
Met mijn Sonata daal ik meestal af naar 1 streepje wanneer de geel-oranje indicator voor weinig brandstof oplicht. Af en toe knippert de streep enkele seconden en blijft dan continu branden.

Als de resterende afstand-meter "---" aangeeft, knippert de brandstofmeter in mijn auto regelmatig. Wanneer mijn brandstoflampje aangaat, schakel ik onmiddellijk over naar de resterende afstand-indicator en begin ik tijdens het rijden hoofdrekenen te doen door de resterende afstand op te tellen bij de kilometers die op de kilometerteller staan, waarbij ik me aanpas als de resterende afstand stagneert of daalt. Wanneer de resterende afstand "---" aangeeft, neem ik dat laatste getal en tel ik het op bij de kilometerstand. Dus als mijn laatste resterende afstand-meting 45 was voordat deze "---" aangaf en mijn kilometerteller 9846 aangaf, zou ik 9846 + 45 optellen en weten dat ik moet tanken bij of vóór de 9891-markering op de kilometerteller.

Nadat ik mijn Sonata een keer zonder benzine heb laten rijden (opzettelijk voor wetenschappelijke doeleinden), kan ik je vertellen dat de laatste streep niet verdwijnt, maar blijft knipperen totdat je geen brandstof meer in de auto hebt en mijn brandstofberekening lijkt vrij nauwkeurig te zijn, want toen ik zonder benzine kwam te zitten, kon ik niet verder rijden dan 2 mijl meer dan wat ik had berekend, dus ik heb de neiging om mijn auto te tanken binnen 10 mijl van wat ik denk te moeten kunnen rijden.

#11 ·
QUOTE (Hysteria @ Aug 25 2011, 07:57 PM) index.php?act=findpost&pid=495824
Nadat ik mijn Sonata een keer zonder benzine heb laten vallen (opzettelijk voor wetenschappelijke doeleinden), kan ik jullie allemaal vertellen dat de laatste balk niet verdwijnt, maar blijft knipperen totdat je geen brandstof meer in de auto hebt en mijn brandstofberekening lijkt vrij nauwkeurig te zijn, want toen ik zonder benzine kwam te zitten, kon ik niet verder dan 2 mijl verder gaan dan wat ik had berekend, dus ik heb de neiging om mijn auto te tanken binnen 10 mijl van wat ik denk dat ik zou moeten kunnen gaan.
Het is eigenlijk niet aan te raden om consequent zo dicht bij leeg te rijden. Je zuigt meer vuil van de bodem van de tank op, waardoor dingen in het brandstofsysteem verstopt kunnen raken. Ik rijd tot één streepje en tank dan bij, maar ik probeer het niet te ver te laten zakken.

#12 ·
QUOTE (DManInDFW @ Aug 26 2011, 10:58 AM) index.php?act=findpost&pid=496033
Het wordt eigenlijk niet aanbevolen om consequent zo dicht bij leeg te rijden. Je zuigt meer vuil van de bodem van de tank op, wat ertoe kan leiden dat dingen in het brandstofsysteem verstopt raken. Ik rijd tot één streepje en tank dan, maar ik probeer het niet te ver te laten zakken.
Vuil? Tenzij je tankt met rotzooi-benzine, zou er geen vuil in je tank moeten zitten, en zelfs dan zou al dat vuil, met al het verschuiven en bewegen dat auto's doen, uiteindelijk in het brandstofsysteem worden gezogen.