Hyundai Forums banner

Elektrische stuurbekrachtiging

18K views 13 replies 7 participants last post by  frupi  
#1 ·
Vergeef me als ik een vraag stel die al eerder is behandeld. Ik ben een nieuw lid en heb gecontroleerd of ik kan vinden dat deze kwestie al aan de orde is geweest.
Ik heb een i30 Techno-versie uit 2012, nieuwe vorm. De stuurbekrachtiging is perfect in orde, behalve op een rechte lijn op een rechte snelweg, zelfs de kleinste beweging aan het stuur om de positie op de weg te behouden, lijkt te overcorrigeren en bij het sturen in de tegenovergestelde richting om dit te verhelpen, corrigeert het opnieuw te veel. Het stuur lijkt op deze momenten stijf te zijn, op andere momenten perfect normaal. De auto moet dus constant gecorrigeerd worden en lijkt zichzelf niet te centreren zoals normaal is. Dit is een recent gevoel en was pas ongeveer 3 maanden geleden merkbaar. De auto heeft ongeveer 15.000 mijl afgelegd, de banden zijn half versleten. De auto is terug geweest naar de hoofddealer die hem heeft getest, de wieluitlijning etc. heeft gecontroleerd en geen problemen kon vinden. Twee monteurs hebben ermee gereden en zeiden dat het normaal was, maar ze hebben er niet mee gereden onder de omstandigheden waarin het probleem zich voordoet, het lijkt perfect in orde te zijn in een stedelijke omgeving, het is alleen op snelwegen. Om toe te voegen, het is hetzelfde in elk van de 3 instellingen voor stuurbekrachtiging. Het bederft mijn plezier in het rijden in wat anders een leuke auto is. Heeft iemand ideeën waar ik hiernaartoe moet gaan?

#3 ·
Aan Okie Rich. Die beschrijving van u is precies wat ik voel, precies. Ik heb geprobeerd dit aan de monteurs uit te leggen, maar ze hebben niet geluisterd, konden niet luisteren, wilden niet luisteren? Tijdens de testrit hebben ze de auto als een rallyauto rondgegooid en het is niet onder die omstandigheden dat het probleem zich voordoet. Bedankt voor uw informatie. B.

#4 ·
Bij snelwegsnelheden wordt de elektrische stuurbekrachtiging door de computer tot een minimum teruggebracht, de stijfheid die je voelt is het 'dode gewicht' van het elektrische aandrijfmechanisme van de stuurbekrachtiging. De overcorrectie is wanneer de stuurbekrachtiging actief wordt en 'helpt' bij het sturen. Mijn i30 is hetzelfde, en ja, het is erg irritant, en nee, ik geloof niet dat het uitgeschakeld kan worden, verdomme.

#6 ·
Hallo Tecno.
Breng uw auto terug naar de dealers, want er is iets mis mee. Sta erop dat ze hem meenemen voor een testrit met hoge snelheid. Als de dealer het probleem niet kan diagnosticeren, neem dan contact op met Hyundai Spanje, die een monteur ter plaatse zal sturen om uw auto te onderzoeken. De fout kan een van de vele dingen zijn, van een simpele update tot het vervangen van de stuurkolom. Mijn oude barrel is perfect op de snelweg. Ik kon het sturen dat u beschreef niet verdragen en u ook niet.
Mike

#7 ·
Hallo Mike. Ik heb het naar de hoofddealer hier in Murcia gebracht. Ze hebben twee afzonderlijke wegtests uitgevoerd met 3 chauffeurs, ik was er elke keer bij. Maar het probleem komt voor bij snelheden boven de 60 mph en rechtdoor rijden, de besturing lijkt stijf te worden in de rechte middenpositie en wanneer een kleine correctie nodig is om zijwind etc. te overwinnen, corrigeert hij gewoon te veel, dan moet je de tegenovergestelde richting insturen en corrigeert hij weer te veel. Ze hebben de auto ongeveer 4 uur gehad en ik was er de hele tijd bij, ze hebben alle controles uitgevoerd, computer, wieluitlijning etc. en konden niets vinden. Ze waren erg behulpzaam en vertelden me dat ik hem weer terug moest brengen als ik nog steeds niet tevreden was. Maar bij de wegtests reden ze in druk verkeer, in een stedelijk gebied en onder die omstandigheden vertoonde de besturing helemaal geen fout.

#8 ·
Hallo Techno.
Ja, neem in ieder geval de servicemanager erbij. Ik zou nog steeds contact opnemen met de klantenservice van Hyundai en hen uw probleem uitleggen. Zij zouden dan contact kunnen opnemen met uw dealer en het probleem in ieder geval met hen kunnen bespreken. Ze kunnen de dealer misschien wijzen op andere testprocedures die uw probleem zouden kunnen blootleggen. Ik ben er zeker van dat ze het voor u zullen oplossen.
Mike

#9 ·
Omdat ik altijd auto's met hydraulische stuurbekrachtiging heb gehad, was ik enorm teleurgesteld toen ik met de nieuwe i-30 van mijn vrouw reed, die precies hetzelfde doet als u beschrijft sinds hij nieuw is, wanneer er met snelwegsnelheden wordt gereden.
Geen probleem in de stad.
Het is nu erger geworden nu de kilometers de 38.000 hebben bereikt en ik denk dat de banden misschien op de velgen gedraaid moeten worden?
Ik heb de wielen omgewisseld, maar het maakte geen verschil, want de slijtage van het profiel is mooi en gelijkmatig.
Het schokkerige sturen is zelfs vanaf de passagiersstoel merkbaar. Het voelt alsof je met een leerling rijdt.

#10 ·
Als u merkt dat de meeste klachten afkomstig zijn van mensen uit landen met een stoffig klimaat, gebruikt de elektrische stuurbekrachtiging van Hyundai een optisch systeem, dat een licht door twee schijven laat schijnen om te bepalen of er een hoge stuurbeweging is en of er stuurbekrachtiging nodig is. Hydraulische systemen gebruikten een 'torsiestang' gestuurde hydraulische klep om hetzelfde te doen. Ik vermoed, en de ervaring met een bepaald merk Amerikaanse stroomgenerator (Marathon) dat een optisch systeem probeerde voor het spanningsopwekkingssysteem op hun dynamo's, dat optische systemen in theorie geweldig werken, totdat er stof op uw optiek komt. Ik hoop alleen dat het op een elegante manier faalt en zichzelf uitschakelt. Of Hyundai roept ze terug en rust hydraulische systemen opnieuw uit, wat zeer onwaarschijnlijk is. De meest irritante en frustrerende systemen op mijn i30 zijn alle 'techno-veiligheidssystemen', geef me een auto die ik kan besturen zonder verdomde computers en ik zou gelukkig zijn. Oh, en ik werkte vroeger dagelijks met computergestuurde apparatuur in elektriciteitscentrales en boilersystemen, dus ik ken de pijn.

#12 ·
Helaas zitten de lichtbron en de glazen/plastic schijven allemaal in de Motor Power Unit onder het dashboard, het is een uit één stuk bestaand, niet-onderhoudbaar (voor zover ik weet) onderdeel. Ik heb ergens gelezen dat de afstanden tussen de coderingsmarkeringen op de schijven worden gemeten in fracties van een millimeter, zodat de stuurcomputer heel kleine stuuruithoeken gemakkelijk en snel kan herkennen. Ik weet niet hoe het in Spanje zit, maar we hebben in sommige delen van Australië een bepaald type stof dat 'Bull Dust' wordt genoemd, dit is voornamelijk gepoederd kalksteen, calciumcarbonaat, dat is fijngemalen door auto- en vrachtwagenwielen totdat het fijner is dan talkpoeder, dit spul kan overal in komen, dus tenzij een onderdeel hermetisch is afgesloten, komt er uiteindelijk stof in.
Ik merk dat hoe ouder ik word, hoe meer ik klaar ben met technologie. Ik zie de tijd snel naderen dat we perfect onderhoudbare auto's zullen hebben waarbij één klein onderdeel, zoals een motor-stuurbekrachtiging, defect raakt en de hele auto schroot wordt.

#14 ·
Hallo,

Heeft u uw probleem opgelost, want ik word gek. Mijn dealer gelooft me niet. Help me alsjeblieft
gregdz, hallo en een heel hartelijk welkom op het i30-forum. 00000732

Ik weet niet aan wie u uw vraag richt, aangezien de laatste relevante post in deze thread bijna twee jaar geleden was en ik ben er niet helemaal zeker van dat u een antwoord zult krijgen.

Veel plezier op de forums!