Hyundai Forums banner

Motorlampje en foutcode P2191.

78K views 21 replies 11 participants last post by  Past racer  
#1 ·
Hallo,

Ik heb een Hyundai Accent SE uit 2012 met handgeschakelde versnellingsbak, 112.000 mijl, voornamelijk snelwegkilometers. Sinds een maand krijg ik de MIL-lampje aan en de P2191-code (Systeem te arm bij hogere belasting bank 1) na het wissen van de code verscheen deze na 3-4 dagen weer. Ik heb het luchtfilter vervangen, alle kleppen en vacuüm in de luchtstroom gecontroleerd, en premium benzine getankt. De pijp die op de klep van het EVAP-systeem is aangesloten, lijkt niet beschadigd en de klep werkt zoals bedoeld. Tijdens het vervangen van de bougies merkte ik dat ze allemaal behoorlijk zwartgeblakerd waren. Ik denk erover om beide O2-sensoren (voor/achter de katalysator) te vervangen. Suggesties met betrekking tot het probleem? Welke niet-OEM-sensoren zouden de beste match zijn voor mijn Accent?

Bedankt.

#3 ·
De meest voorkomende oorzaken van mager lopen bij hoge belasting zijn een vuile of defecte MAF-sensor (als uw motor er een heeft) of een brandstofleveringsprobleem, wat betekent dat het brandstofsysteem niet in staat is om aan de vraag van de motor te voldoen wanneer deze op hoge gashendelstanden werkt.
AUTOSPARK, bedankt voor de reactie. Ik geloof niet dat ik een MAF-sensor in mijn Accent heb. Volgens de servicehandleiding die ik van dit forum heb gedownload (geleverd door az2008; bedankt) heb ik een Manifold Absolute Pressure Sensor (MAPS) en een Intake Air Temperature Sensor (IATS) die zich direct na de gasklep bevinden. Is er een manier om de functionaliteit van beide te controleren? Of kunt u specifieker zijn waar ik precies in het "brandstofleveringssysteem" moet beginnen met zoeken? Ik dacht dat nadat ik PCV-, PCSV-kleppen en vacuüm in de luchtstroom had gecontroleerd, O2-sensoren de verdeling van het mengsel in de motor zouden regelen. Zou het de moeite waard zijn om mijn tijd/geld te besteden aan het inspecteren en/of vervangen van de Fuel Tank Pressure Sensor (FTPS) en het Fuel Tank Air Filter? De man van de dealer was behoorlijk sterk op het vervangen van O2-sensoren voor de P2191-code, maar nogmaals, $ 150 per uur plus $ 100 aan onderdelen, hoe kun je dat niet zijn. Ik zou waarschijnlijk niet met het bedrag gaan als ze me van tevoren zouden vertellen wat precies het probleem is en het zouden oplossen zonder me de hele week of zo te geven. Vooral met het intermitterende code-uiterlijk zullen ze de code hoogstwaarschijnlijk gewoon resetten, wat ik zelf kan doen. De laatste keer dat ze bijna een week lang een defecte waterpomp op mijn Accent vervingen. Hoe dan ook, ik ben geen monteur, ik zorg vanaf dag één voor mijn auto en probeer gewoon de oplossing te vinden voor het opgetreden probleem met behulp van informatie op het forum en, indien mogelijk, het te repareren zonder mijn valet of motor te breken. Bedankt, B

Attachments

#5 · (Edited)
Hier een goede... geen klacht over het rijden, alleen MIL,,, geschreven als GARANTIE........ GDS,, 2191 Bank 1 mager bij hoge belasting

Kun je me vertellen wat we hier hebben??

Meet de initiële componenten, gecorkt, goed schudden en kurk "POP!!" eraf als de duim wordt verwijderd...

Image
Voordat je helemaal verstrikt raakt in het najagen van je 2191...

BEWERKEN OM TOE TE VOEGEN:

Is je PCM up-to-date?? 1 van de updates herzien de logica voor een paar items, waaronder 2192 (rijk onder belasting), wat kan helpen met je 2191 magere logica...

294 - RB 1.6 AT - P0456/0461/2192 DTC LOGICA VERBETERING

#7 ·
AUTOSPARK: Ik ging naar een AutoZone-winkel waar ze scantten met een meer geavanceerde scanner met uitleg voor de P2191-code: “Vervang het positieve carterventilatieventiel en de slang”, wat ik echter later controleerde en prima werkte. Ik heb geen andere apparatuur om de druk op de sensoren te controleren. Ik heb de druk op de kleppen net gecontroleerd door de inlaat van de kleppen te sluiten/openen tijdens het stationair draaien. Ik heb een generieke scanner die alleen codes uit de buffer leest en wist. Ik heb die 5 jaar geleden gekocht voor mijn Honda Pilot die al een paar maanden een EVAP-foutcode gooide. Ik heb van alles geprobeerd totdat ik per ongeluk ontdekte dat mijn EVAP-plastic slang halverwege was doorgebeten door een knaagdier terwijl de auto een maand op de oprit geparkeerd stond.

sbr711:Mijn brandstofefficiëntie is niet veranderd, nog steeds rond de 35p/g; starten en rijden zonder problemen. Ik tank al 3 jaar twee keer per week met gewone benzine van dezelfde Wawa in de buurt van mijn werk, heb nog nooit problemen gehad met de benzine. Sinds een paar weken ben ik overgestapt op 91 octaan om te zien of het verschil maakt. Geen MIL/code sinds vrijdag. Hoe kan ik controleren of ik de nieuwste PCM-update heb? Maakt het uit of 294 voor automatische transmissie is en niet voor mijn handgeschakelde versnellingsbak? Waar kan ik PCM-software krijgen? Informatie over downloads, links, documentatie? Heb ik een ODB2-USB-adapter nodig of een speciale scanner?

#12 ·
Stop met geld uit te geven aan spullen.. laat die lading brandstof uit het ding lopen en tank bij met iets van een ander tankstation met een hoog volume..

#15 ·
Ik moest me registreren om erop te wijzen dat er hier helemaal niet veel nuttige antwoorden zijn. "Gooi er geen onderdelen op". Het zijn meestal elektrische onderdelen waarvan je niet kunt testen of ze goed of slecht zijn.

Het is een brandstofdrukregelaar - hetzelfde gebeurt nu met de mijne. Niet genoeg brandstofdruk, niet genoeg brandstof.