Hyundai Forums banner

14 Santa Fe Sport achterklep gaat niet open

35K views 24 replies 8 participants last post by  philvandunk  
#1 ·
Hallo allemaal, ik hoop hier op een beetje hulp. Ik heb een 14 Santa Fe Sport en de achterklep gaat niet open. Ik kan vergrendelen of ontgrendelen met de afstandsbediening of de knop in de deur, maar ik hoor niets gebeuren bij de achterklep. Als ik de open klep op de afstandsbediening ingedrukt houd, knipperen de lichten twee keer zoals het hoort, maar de klep gaat nog steeds niet open. Ik heb een nieuw vergrendelingsmechanisme gekocht, ervan uitgaande dat dat het probleem was, maar geen succes. Het is geen elektrische achterklep, maar een handmatige. De enige manier om hem te openen is door door de achterbank te kruipen en het vergrendelingsmechanisme handmatig van binnenuit te openen. Mijn volgende stap is dat misschien de knop op de achterklep kapot is? Ik weet niet zeker of dat de vergrendeling zou stoppen of niet, aangezien ik geen bedradingsschema kan vinden. Ik vraag me gewoon af of iemand dit is tegengekomen of dat iemand een goed elektrisch begrip heeft dat me zou kunnen helpen. Sorry voor de lange post, ik probeer de details zo duidelijk mogelijk te maken. Bedankt bij voorbaat

#2 ·
Ik vraag me af of iemand dit is tegengekomen of dat iemand een goed elektrisch begrip heeft dat me zou kunnen helpen.
Ik ben deze fout al meerdere keren tegengekomen, op veel verschillende modellen auto's (maar niet de Santa Fe). En het probleem wordt bijna altijd veroorzaakt door gebroken draden in de kabelboom tussen de carrosserie en de achterklep. De bedrading in dat gebied wordt elke keer gebogen als u de achterklep opent/sluit en de draden in de rubberen buis kunnen uiteindelijk breken. Ik heb ook een paar ontgrendelingsschakelaars gehad die faalden door waterindringing.
Image

Image

Als ik je heb geholpen het te repareren, waarom dan niet...

Uw steun wordt zeer gewaardeerd

#3 ·
Ik ben deze fout al verschillende keren tegengekomen, op veel verschillende automodellen (maar niet de Santa Fe). En het probleem wordt bijna altijd veroorzaakt door gebroken draden in de kabelboom tussen de carrosserie en de achterklep. De bedrading in dat gebied wordt elke keer gebogen als u de achterklep opent/sluit en de draden in de rubberen buizen kunnen uiteindelijk breken. Ik heb ook een paar keer gehad dat de ontgrendelingsschakelaars defect raakten door binnendringend water.
View attachment 470083
Image

Ik zal dat vanavond eens goed bekijken. Al het andere in de achterklep werkt nog, dus ik verwacht niet zo'n puinhoop als op die foto. Ik vraag me af of de drukknop kapot is gegaan? Zou dat ook voorkomen dat hij ontgrendelt via de sleutelhanger?

#5 ·
Ik kan niet 100% zeker zeggen hoe het werkt. En ik kan er niet achter komen hoe ik het moet testen. Ik heb het daadwerkelijke vergrendelingsmechanisme al vervangen door een nieuwe en dat heeft het niet opgelost. Ik heb geprobeerd een bedradingsschema online te vinden om een ​​uitgangspunt te vinden, maar geen succes.

#15 · (Edited)
Ok, dus dat doet me meer neigen naar de knop als de schuldige.
De fob bedient de ontgrendelingsactuator niet direct. Dus dat helpt ons niet echt. Het kan nog steeds de knop of het actuatorcircuit zijn dat defect is geraakt.

Ik vraag me af of er een manier is om het te testen?
Een paar manieren uit mijn hoofd...
Je zou een paperclip/draadverbinding kunnen gebruiken om de schakelaar te omzeilen en kijken of dat de vergrendeling ontgrendelt. Of iets lastiger, gebruik een multimeter om de continuĂŻteit door de schakelaar te controleren wanneer de knop wordt ingedrukt. Ik verwacht een spanning (waarschijnlijk 3~5V) te krijgen als ik een voltmeter aansluit over de twee schakelaansluitingen op de kabelboomconnector. Als er geen spanning is, denk ik dat je zeker naar een bedradingsprobleem in het knopcircuit kijkt.
Image

#8 ·
Bijgevoegd vindt u het schema van de vintage 2014, SD812-1.
Een plek om te beginnen. Smart J Block biedt alle commando's voor
de ontgrendeling van de achterklepvergrendeling. Allemaal bestuurd door Intelligent
Power Switch Control-circuit.

Misschien wilt u een Smart J Block-reset proberen, de draadconditie
bovenaan de kabelboom van de achterklep controleren en
beide aardverbindingen controleren bij of in de buurt van de vergrendelingsmotor en
de drukknop in de achterklep.

Indien ontgrendeld, moet het systeem elke keer dat de externe knop wordt ingedrukt, een open commando geven aan
de vergrendelingsmotor. Mijn
2017 Sport zal dit doen met de achterklep volledig open. Ter informatie.

Paul

Attachments

#10 ·
Bedankt voor die info. Het gaat me even duren om het uit te zoeken... ik ben niet de beste op het gebied van elektriciteit. Hoe reset ik Smart J Block? Dat ga ik eerst proberen.
Nogmaals bedankt!!!
Bekijk de bijlage. Ga naar pagina 7 van 7 en noteer hoe u de Smart J Block RESET. Het is mogelijk dat een van de modules niet goed werkt en een reset kan het systeem weer op de rails zetten. Dit is letterlijk de eerste stap bij het oplossen van problemen met andere modules zoals de deursloten, raambediening en andere carrosseriespecifieke modules in de auto. Probeer het en kijk of de reset het probleem oplost. Misschien heb je geluk. Als dat niet werkt, moet u gedetailleerde visuele en elektrische tests uitvoeren op de componenten, connectoren en kabelassemblages die te maken hebben met het achterklepsluitsysteem. Eén stap tegelijk. Succes.

Paul

Attachments

#12 ·
Ik heb de zekeringen met een multimeter gecontroleerd, maar ik zal ze nogmaals controleren. Als de zekering defect was, zouden de deursloten dan nog goed functioneren? Of is deze zekering alleen voor de achterklep?
Nogmaals bedankt voor de info. Ik ga morgenavond meer in deze zaak duiken.

#13 ·
Niet nodig als de deursloten werken. Het levert er ook stroom voor. Als uw zekeringen in orde zijn, wilt u het voorbeeld van Scottie volgen en een goede visuele inspectie uitvoeren op de flexibele kabelboom. Hoogstwaarschijnlijk is er ergens een gebroken draad/verbinding en aangezien de achterklep zich bevindt waar de defecte actuator zich bevindt en waar veel deuren worden geslagen en de kabelboom wordt gebogen, is het een goede plek om te beginnen met zoeken. Met de deuren ontgrendeld, zou u op de ontgrendelingsknop moeten kunnen drukken en elke keer dat deze wordt ingedrukt, zou de actuator moeten werken. Ik weet dat het niet werkt, maar als u de kabelbomen beweegt of beweegt terwijl u de knop test, kunt u misschien vinden waar een gebroken draad zich bevindt en door deze te bewegen, kan deze mogelijk verbinding maken en de vergrendeling ontgrendelen. Eerst moet u ervoor zorgen dat de dingen mechanisch in orde zijn voordat u begint met het testen van de bedrading en signaalpaden. Inspecteer de twee aarding die zijn aangesloten op het vergrendelingsmechanisme en de drukknop, als een van beide defect is, zal de vergrendeling niet werken. Mogelijk moet u een of twee panelen verwijderen om toegang te krijgen tot wat u moet inspecteren, dus wees voorbereid.

#16 ·
Grappig...ik dacht aan de paperclip-route. Het is een simpele 2-draads knop. Alleen al bij de draadconnector komen is de hoofdpijn. Van wat ik heb gezien, moet ik voorbereid zijn om nieuwe clips te kopen, omdat ze meestal breken als je het sierstuk eraf haalt. Iets om naar uit te kijken, denk ik.

#17 ·
Nou... hier is de update... probleem is opgelost!!! Bedankt voor alle hulp en info jongens. Toen ik eenmaal het sierpaneel had verwijderd en toegang had tot de bedrading voor de drukknop, volgde ik de 2 draden en overbrugde vervolgens de 2 pinnen en de vergrendeling werd geactiveerd. Toen verwijderde ik de drukknop en ontdekte dat er een breuk in een van de draden zat. Ik wilde een nieuwe drukknop bestellen, maar deze past niet in de kabelboom... hij is direct in de kabelboom zelf bedraad. Waar de draadbreuk zat, was het maar ongeveer een halve inch van de knop verwijderd, maar het lukte me om hem te strippen, weer aan elkaar te draaien, te solderen en weerbestendig te maken. Voorlopig werkt het... maar ik zal een oogje in het zeil houden voor een goede prijs voor een nieuwe knop en bedrading, voor het geval mijn reparatie niet lang meegaat. Ik heb ook een paar clips gebroken bij het verwijderen van het sierpaneel, dus ik zal er een paar ophalen voor het geval de sierpanelen beginnen te rammelen. Nogmaals bedankt voor alle hulp... mijn enige spijt is dat ik geen foto's heb gemaakt.

#18 ·
Probleem is opgelost!!!
Fijn dat het je gelukt is om de breuk te vinden zonder al te veel drama. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om terug te posten en te bevestigen wat het probleem veroorzaakte. Dat kan de volgende man helpen (y)
Image

Als ik je heb geholpen het op te lossen, waarom dan niet...

#20 ·
Ik heb een vergelijkbaar probleem, maar niet helemaal hetzelfde. Ik heb de vergrendeling vervangen en wanneer ik op de knop druk, drijft de motor de vergrendeling in de verkeerde richting aan. Waar je de hendel handmatig naar rechts duwt om hem handmatig te ontgrendelen, zorgt het indrukken van de achterklepknop ervoor dat de vergrendeling nog verder naar links gaat, alsof de motor achteruit draait.
Ideeën?

#21 ·
Het indrukken van de achterklepknop zorgt ervoor dat de vergrendeling nog verder naar links gaat, alsof de motor achteruit draait.
Ik denk dat dat een probleem is met de motor in de vervangende vergrendeling, ervan uitgaande dat je niet met de bedrading hebt geknoeid. Het klinkt alsof de juk met de magneten verkeerd om op de motor is gemonteerd, waardoor de motor in de verkeerde richting draait. Als je de twee motordraden op de vergrendelingsconnector verwisselt, zou de motor in de juiste richting moeten draaien. Als je goed naar de 4 draden op de vergrendelingsconnector kijkt, zul je zien dat twee iets dikker zijn dan de andere twee. De dikkere draden zijn de draden die op de motor in de vergrendeling zijn aangesloten. Ik denk dat het terminals 3 en 4 zijn op uw model Santa Fe...
Image

Image

#23 ·
Hallo allemaal, in de hoop hier een beetje hulp te krijgen. Ik heb een 14 Santa Fe Sport en de achterklep gaat niet open. Ik kan vergrendelen of ontgrendelen met de sleutelhanger of de knop in de deur, maar ik hoor niets gebeuren bij de achterklep. Als ik de open klep op de sleutelhanger ingedrukt houd, knipperen de lampjes twee keer zoals het hoort, maar de klep gaat nog steeds niet open. Ik heb een nieuw vergrendelingsmechanisme gekocht, ervan uitgaande dat dat het probleem was, maar geen geluk. Het is geen elektrische achterklep, maar een handmatige. De enige manier waarop ik hem kan openen, is door door de achterbank te kruipen en het vergrendelingsmechanisme handmatig van binnenuit te openen. Mijn volgende stap is dat misschien de knop op de achterklep kapot is? Ik weet niet zeker of dat slecht zou zijn als het het vergrendelingsmechanisme zou stoppen of niet, omdat ik geen bedradingsschema kan vinden. Ik vraag me gewoon af of iemand dit is tegengekomen of dat iemand een goed elektrisch begrip heeft dat me zou kunnen helpen. Sorry voor de lange post, ik probeer de details zo duidelijk mogelijk te maken. Bedankt bij voorbaat
Ik weet niet zeker wanneer dit is geplaatst. Ik had echter hetzelfde probleem toen de achterklep niet openging. Als u echter de ontgrendelknop op de fob of de binnenknop gebruikt om te openen, zou u de klep moeten kunnen openen. Zo heb ik het gedaan. Het is goed als de klep een klein beetje omhoog komt als je hem opent. Houd dan één hand op de knop om de achterklep handmatig te openen en steek uw vingers onder de kleine opening en trek omhoog. U zou hem dan moeten kunnen openen.

#24 ·
Hoi allemaal, in de hoop hier een beetje hulp te krijgen. Ik heb een 14 Santa Fe Sport en de achterklep gaat niet open. Ik kan vergrendelen of ontgrendelen met de afstandsbediening of de knop in de deur, maar ik hoor niets gebeuren bij de achterklep. Als ik de open klep op de afstandsbediening ingedrukt houd, knipperen de lampjes twee keer zoals het hoort, maar de klep gaat nog steeds niet open. Ik heb een nieuw vergrendelingsmechanisme gekocht, ervan uitgaande dat dat het probleem was, maar geen succes. Het is geen elektrische achterklep, maar een handmatige. De enige manier om hem te openen is door de achterbank te kruipen en het vergrendelingsmechanisme handmatig van binnenuit te openen. Mijn volgende stap is dat misschien de knop op de achterklep kapot is? Ik weet niet zeker of dat de vergrendeling zou stoppen of niet, aangezien ik geen bedradingsschema kan vinden. Ik vraag me gewoon af of iemand dit is tegengekomen of dat iemand een goed elektrisch begrip heeft dat me zou kunnen helpen.
Sorry voor de lange post, ik probeer de details zo duidelijk mogelijk te maken.
Bedankt bij voorbaat
Mijn achterklep vergrendelt niet. Kan het een zekering zijn?