Hyundai Forums banner

Probleem met 2002 Elantra - P0130 O2-sensor

9.7K views 2 replies 3 participants last post by  loverofsugar  
#1 ·
Ik heb een 2002 Elantra GLS die zich de laatste tijd vreemd gedraagt. Ongeveer 6 weken geleden ging het controlelampje van de motor branden nadat de auto lichte motorproblemen begon te vertonen. Bij een stoplicht, wanneer je wilde wegrijden, aarzelde de motor een seconde of twee en sloeg niet aan, maar ging dan weer terug naar normaal en sloeg prima aan. Dit gebeurde maar een paar keer per week. De laatste tijd is het iets vaker voorgekomen, dus ging ik naar Autozone om een OBD-II-check uit te voeren, die de code P0130 "02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I Sensor 1)" opleverde, wat de O2-sensor op het uitlaatspruitstuk is. Na wat onderzoek op verschillende sites ben ik tot de conclusie gekomen dat het een van de volgende dingen is: de O2-sensor zelf, bougies en/of kabels, brandstofpomp of LMM. Ik heb de bougies laatst vervangen, samen met het schoonmaken van de elektrische aansluiting op de O2-sensor en bougiekabels om te zien of het een slechte verbinding was. Daarna reed de auto prima, maar het controlelampje van de motor bleef branden. De dag nadat ik dat had gedaan, heb ik de auto meegenomen voor een ritje, wat eerst prima ging, maar toen keerde het probleem nog erger dan voorheen terug. Het kwam zover dat de motor nauwelijks meer toeren maakte onder de 3500 tpm, maar zodra je 3500 tpm bereikte, maakte de motor prima toeren tot aan de rode lijn. Dus toen ik bij een stoplicht kwam, moest ik met het gaspedaal en de koppeling spelen om überhaupt weg te komen, omdat de motor geen vermogen had in het lagere toerentalbereik. Later probeerde mijn vader met de auto te rijden en hij sloeg helemaal niet aan, ongeacht hoeveel gas er werd gegeven. Hij draaide stationair prima, maar meer niet. Vanmorgen wilde ik proberen de LMM los te koppelen om te zien of de motor dan wel boven stationair zou kunnen toeren, maar toen ik de auto uitreed voordat ik de LMM loskoppelde, reed de auto perfect. Ik heb een tijdje rondgereden, waardoor de motor op bedrijfstemperatuur kwam en door het hele toerentalbereik reed, en de motor draaide normaal. Dit heeft tot veel verwarring geleid over wat het probleem zou kunnen zijn. Er is geen foutcode voor de LMM, maar hij heeft de symptomen van een defecte LMM. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een versleten of defecte O2-sensor de prestaties van een motor zo erg beïnvloedt. Van wat ik heb gelezen, zijn de tekenen van een defecte O2-sensor slechte emissies en een hoger brandstofverbruik. En het lijkt erop dat het probleem te sporadisch is om een brandstofpomp te zijn. Ik zal beginnen met het proces van vallen en opstaan door onderdelen één voor één te vervangen om te zien of dat helpt, maar ik wilde kijken of iemand soortgelijke ervaringen heeft of een beter idee heeft van wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bedankt!