Hyundai Forums banner

Koelvloeistof laag, bijvullen met gedestilleerd water?

9.6K views 14 replies 9 participants last post by  destro  
#1 ·
Merkt dat mijn koelvloeistof laag was, heb hier nog nooit mee te maken gehad omdat mijn monteur het meestal doet, maar ik dacht dat ik het gewoon kon bijvullen voor mijn volgende olieverversing.

Moet ik het gewoon bijvullen met gedestilleerd water of een 50/50 mix gebruiken? Bedankt

#2 ·
Merkt dat mijn koelvloeistof laag was, heb hier nog nooit mee te maken gehad omdat mijn monteur het meestal doet, maar ik dacht dat ik het gewoon kon bijvullen voor mijn volgende olieverversing.

Moet ik het gewoon bijvullen met gedestilleerd water of een 50/50 mix gebruiken? Bedankt
Systeem moet 50/50 mix behouden. Als je slechts een beetje bijvult, zal het waarschijnlijk geen kwaad kunnen als je gewoon gedestilleerd water gebruikt. De belangrijkere vraag is waarom je koelvloeistof laag is - afgesloten systeem met minimale verdamping.

#4 ·
Het systeem moet een 50/50-mengsel behouden. Als je slechts een beetje bijvult, zal het waarschijnlijk geen kwaad kunnen als je gewoon gedestilleerd water gebruikt. De belangrijkere vraag is waarom je koelvloeistof laag is - een afgesloten systeem met minimale verdamping.
Ik zal de slangen controleren, ik heb nog nooit koelvloeistof hoeven bijvullen. Het staat op het punt om laag te worden, dus ik zal mijn monteur bellen en vragen wat ik moet doen. Ik gok dat hij zal zeggen dat ik het gewoon moet bijvullen met gedestilleerd water. Wilde gewoon andere meningen van het forum krijgen

#3 ·
In het belang van het beoefenen van goede onderhoudsgewoonten, zou ik nooit iets anders toevoegen dan correct gemengde koelvloeistof.
Als het reservoir een beetje laag is en het is de eerste keer dat het gebeurt, zou ik me niet al te veel zorgen maken - maar de vloeistofpeil in de gaten houden.
Als het reservoir leeg is en de radiator niet vol is, breng hem dan naar de dealer voor onderzoek. Een oververhitte motor is een zeer slechte zaak.

#5 ·
Zolang er koelvloeistof zichtbaar is in de plastic fles, is het belangrijkste koelsysteem vol.

Houd vol tot de volgende olieverversing en vraag de technicus specifiek om de plastic fles bij te vullen tot de "F"-lijn op de fles.

#6 ·
Je wilt de koelvloeistof niet verdunnen. Als je ooit over 50/50 moet gaan, doe je dat alleen door meer koelvloeistof toe te voegen en geen water. De mix van meer water zal sneller oververhit raken en sneller bevriezen. Als je denkt dat je zo weinig gaat toevoegen dat het niet uitmaakt, voeg dan helemaal niets toe. Zoals sbr711 zei, het systeem zit nog steeds vol en zolang het niet laag genoeg is om lucht te vangen, is het prima. Het heeft geen zin om het hele systeem te verdunnen om de lijn op de fles te bereiken. Kortom, doe het goed of doe helemaal niets.

#7 ·
Ik ben het niet eens met destro en een aantal van de andere mensen hier. Gedestilleerd water is prima voor bijvullen en een 50/50-mengsel is niet echt nodig. Voor het grootste deel van Noord-Amerika is 60/40 meer dan genoeg. Interessant genoeg kan een mengsel met te veel "koelvloeistof" ervoor zorgen dat een auto oververhit raakt en 50/50 is idiot proof. Het water doet het echte werk bij het koelen. Veel eigenaren van performance- en muscle cars gaan om deze reden naar 80/20 of zelfs 90/10. Als je me niet gelooft, doe dan je eigen onderzoek.

#9 ·
Waarom komen mensen met "racewagens doen het" of "Porsche doet dat" alsof het op alle voertuigen van toepassing is. De Sonata is geen muscle car en geen BMW, dus omdat je een praktijk op de ene manier kunt verontschuldigen, wil nog niet zeggen dat je het op een andere manier kunt toepassen.

De koelvloeistof heeft een hoger kookpunt. Hoewel je niet te veel AF/EC wilt toevoegen, is 60% product op water veel beter dan een oplossing van 40% in een Sonata-systeem.

Het is niet alleen motorkoelvloeistof, maar antivries. Hij is in New York, in november, en ik zou niets willen doen dat de vriestemperatuur zou beĂŻnvloeden. Hoewel het waarschijnlijk niet koud genoeg zou worden om te bevriezen, waarom zou je dan niet het juiste spul kopen? $20 en je hebt een kan, als je je er echt zorgen over maakt dat hij leeg raakt.

#11 ·
haha Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen... maar ik denk dat het niet zo'n probleem is. Ik heb nog minstens 3.000 mijl te gaan tot de volgende olieverversing. Ik denk niet dat er iets lekt, maar ik zal het zeker controleren de volgende keer dat ik de auto gebruik (wat morgen of over een week kan zijn, afhankelijk van de benzinesituatie hier in NY).

#14 · (Edited)
Er zijn zoveel misvattingen en zulke slechte info over dit onderwerp overal op internet. In plaats van te debatteren, voeg ik gewoon twee pagina's uit mijn Elantra-handleiding van 2011 toe. Sorry, ze staan ​​op hun kant, in Adobe Reader klikt u op 'weergave' en draait u met de klok mee. Controleer met name de info rechtsonder op pagina 7-23 en de mengsel %-tabel linksonder op pagina 7-24.

Ik vermoed dat uw Sonata-handleiding vergelijkbare info heeft.

Attachments