In onze Australische handleidingen wordt 0-20W olie speciaal NIET aanbevolen voor temperaturen boven de 10 graden C. Aangezien het verdikkingsmiddel in synthetische olie een lange keten polymeer plastic molecuul is, vraag ik me af of hoge olietemperaturen ervoor zorgen dat het plastic molecuul afbreekt? Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat synthetische oliën met een laag gewicht het antwoord zijn op elk probleem, aangezien het lage gewicht leidt tot hogere debieten door lagers etc. die dan mogelijk niet in staat zijn om de filmwig te ontwikkelen die nodig is om de lagerbelasting te ondersteunen. Wanneer ik synthetische oliën met een laag gewicht heb geprobeerd, heb ik ze vervangen en ben ik bij de volgende service teruggegaan naar traditionele oliën. Ik houd niet van het geratel van hydraulische klepstoters en schurende geluiden van nokvolgers als de motoren koud zijn. Dikkere olie = meer oliedruk, het is oliedruk die klepstoters aan het werk houdt en voorkomt dat lagers wrijven. Ieder het zijne. Mijn oude Toyota reed 300.000 km op 15W40 en liep nog steeds als een klok toen ik hem verkocht. PS: waar ik woon, daalt het nooit onder +4 graden C, ongeveer 40 F, en komt het vaak boven de 40 C, ongeveer 105 F?