Hyundai Forums banner

Gebruikt iemand 0W-20 of 0W-30 olie in zijn Santa Fe?

17K views 21 replies 8 participants last post by  reemoe  
#1 ·
Dus ik heb de afgelopen maand VEEL tijd doorgebracht bij Bob Is The Oil Guy, en alles daar wijst op alle goede dingen van het gebruik van Zero Weight-olie om te helpen met startviscositeitsproblemen. Sterker nog, ik kan GEEN enkele reden bedenken, na urenlang al hun spullen te hebben gelezen, waarom we misschien nog steeds 10W-30 of zelfs 5W-30 olie gebruiken... behalve misschien de prijs?

Ik zou graag horen of iemand 0W-olie, zowel dino als synthetisch, in hun Santa Fe gebruikt...

#2 ·
Ik heb dit in de late jaren '90 op internet "onderzocht" en ontdekte al snel dat het zeer voordelig was om slijtage op lange termijn te verminderen door olie te gebruiken met de laagst beschikbare koude/winterclassificatie, zolang de door de motorfabrikant gespecificeerde warme classificatie werd aangehouden.

De GM Family I & II Ecotecs waren ontworpen en gespecificeerd voor 10W-40 in het grootste deel van Europa, maar ik heb in de jaren '90 met succes 5w-40 en in de jaren '00 0w-40 gebruikt toen Mobil 1 beschikbaar kwam. Het is meestal niet mogelijk om dat multigrade bereik te krijgen met iets anders dan volledig synthetisch.

Voor de drie zo behandelde auto's bereikten ze allemaal 100.000 mijl en liepen ze soepeler dan toen ze nieuw waren en behaalden ze minimale waarden bij de jaarlijkse emissiecontroles.

Voor degenen die het niet weten (de OP duidelijk wel), circuleert olie met een zeer lage viscositeit veel gemakkelijker in startomstandigheden en beschermt de motor sneller tegen slijtage - dit is belangrijk omdat bijna alle slijtage optreedt tijdens de startcyclus !!

Mijn turbo-diesel Santa Fe is door Hyundai gespecificeerd voor 5w-30, maar ik gebruik 0w-30 om alle bovenstaande redenen. Het is niet van toepassing in alle landen, maar de OCI is 20.000 mijl of 12 maanden - ik doe maar 13.000/jaar, dus de mijne wordt jaarlijks ververst. Ik gebruik Castrol Edge FST 0w-30 ACEA-C2,C3.

#10 ·
Ik heb dit eind jaren 90 op internet "onderzocht" en ontdekte al snel dat het zeer voordelig was om slijtage op lange termijn te verminderen door olie te gebruiken met de laagst beschikbare koud/winter rating, zolang de door de motorfabrikant gespecificeerde warme rating werd aangehouden.

De GM Family I & II Ecotecs waren ontworpen en gespecificeerd voor 10W-40 in het grootste deel van Europa, maar ik heb in de jaren 90 met succes 5w-40 en in de jaren 00 0w-40 gebruikt toen Mobil 1 beschikbaar kwam. Het is meestal niet mogelijk om dat multigrade bereik te krijgen met iets anders dan volledig synthetisch.

Voor de drie auto's die op die manier werden behandeld, bereikten ze allemaal 100.000 mijl en liepen ze soepeler dan toen ze nieuw waren en behaalden ze minimale waarden bij jaarlijkse emissiecontroles.

Voor degenen die het niet weten (de OP weet het duidelijk wel) circuleert olie met een zeer lage viscositeit veel gemakkelijker in startomstandigheden en beschermt de motor sneller tegen slijtage - dit is belangrijk omdat bijna alle slijtage optreedt tijdens de startcyclus !!

Mijn turbo-diesel Santa Fe is door Hyundai gespecificeerd voor 5w-30, maar ik gebruik 0w-30 om alle bovenstaande redenen. Het is niet in alle landen van toepassing, maar de OCI is 20.000 mijl of 12 maanden - ik doe maar 13.000/jaar, dus de mijne wordt jaarlijks ververst. Ik gebruik Castrol Edge FST 0w-30 ACEA-C2,C3.
Bedankt hiervoor! Wat je hebt gezegd is PRECIES wat ik ook heb geleerd na wekenlang lezen over motorolie. Ik heb nog geen 0W geprobeerd, want ik heb hier een flinke voorraad 5W-oliën, maar als ik eenmaal bij ben, ga ik het ook proberen... Als je de wetenschap erachter leest, is het eigenlijk perfect logisch en ik ben er een beetje stom van dat dit niet meer wordt aanbevolen. Toegegeven, ik neem aan dat het komt door temperatuurverschillen in verschillende delen van het land. Waar ik woon, komt het zelden onder het vriespunt (32F of 0C) en komt het NOOIT onder -12C.

#3 ·
0W40 Mobile 1

Ik gebruik de Mobile 1 0W40 al jaren in mijn Turbo Subaru, het is een van de beste oliën, het is niet gedaan volgens onze API-specificatie, het is veel hoger dan dat, want het was bedoeld voor de Europese auto's, ze zijn veel kieskeuriger voor welke oliën worden gebruikt.

#4 ·
Ik gebruik al jaren de Mobil 1 0W40 in mijn Turbo'ed Subaru, het is een van de beste oliën, het is niet gedaan volgens onze API-specificatie, het is veel hoger dan dat, want het was bedoeld voor de Europese auto's, ze zijn veel kieskeuriger voor welke oliën worden gebruikt.
De Amerikaanse API Service Classification, momenteel SN, is een minimumstandaard.

De Europese ACEA-reeksen http://www.acea.be/images/uploads/files/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf bieden 4 klassen olie voor oudere auto's zonder katalysator en 4 klassen voor recentere auto's met katalysatoren. Alle 8 klassen moeten "stabiel, stay-in-grade" zijn, wat de veel langere OCI's in Europa toelaat. Alle autofabrikanten buiten Noord-Amerika nemen de ACEA-normen over, zelfs als ze niet in Europa zitten.

Oliën die zijn getest volgens ACEA-normen zullen routinematig de nieuwste API Service Classification overtreffen.

#16 · (Edited)
In onze Australische handleidingen wordt 0-20W olie speciaal NIET aanbevolen voor temperaturen boven de 10 graden C. Aangezien het verdikkingsmiddel in synthetische olie een lange keten polymeer plastic molecuul is, vraag ik me af of hoge olietemperaturen ervoor zorgen dat het plastic molecuul afbreekt? Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat synthetische oliën met een laag gewicht het antwoord zijn op elk probleem, aangezien het lage gewicht leidt tot hogere debieten door lagers etc. die dan mogelijk niet in staat zijn om de filmwig te ontwikkelen die nodig is om de lagerbelasting te ondersteunen. Wanneer ik synthetische oliën met een laag gewicht heb geprobeerd, heb ik ze vervangen en ben ik bij de volgende service teruggegaan naar traditionele oliën. Ik houd niet van het geratel van hydraulische klepstoters en schurende geluiden van nokvolgers als de motoren koud zijn. Dikkere olie = meer oliedruk, het is oliedruk die klepstoters aan het werk houdt en voorkomt dat lagers wrijven. Ieder het zijne. Mijn oude Toyota reed 300.000 km op 15W40 en liep nog steeds als een klok toen ik hem verkocht. PS: waar ik woon, daalt het nooit onder +4 graden C, ongeveer 40 F, en komt het vaak boven de 40 C, ongeveer 105 F?

#18 · (Edited)
Ik gebruik Mobil 1 0W30 in mijn Santa Fe en andere auto's. Ik heb de olie meteen vervangen nadat ik de auto kocht en hem van de dealer mee naar huis nam, en sindsdien elke keer met deze olie. En ik gebruik OEM-filters voor de Santa Fe. Omdat onze Santa Fe nu een extra voertuig is, legt hij niet veel kilometers af, slechts 47.000 mijl in 7 jaar. Daarom ververs ik de olie één keer per jaar in de herfst.

Ik denk niet dat het gebruik van deze olie mijn brandstofverbruik heeft verbeterd, aangezien mijn Santa Fe gemiddeld ongeveer 14-15 mijl per gallon verbruikt. Ik haal echter wel een uitstekende kilometerstand met de andere auto's die met dezelfde olie zijn gevuld. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met de motor of smering van mijn auto's en merk geen slibvorming als ik de olie vervang. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met Mobil 1 0W30. Ik koop meestal bij Walmart voor ongeveer $25 voor 5 gallons.

Ter aanvulling: ik ben zo'n fan dat ik Mobil 1 0W30 ook gebruik in mijn grasmaaier, sneeuwblazer en hogedrukreinigermotoren. De aanbevolen olie is 10W30 voor de sneeuwblazer en hogedrukreiniger (beide Subaru Robin-motoren) en SAE30 in de maaier (Cub Cadet made in China!)

#20 ·
Ik heb Mobil 1 0W30 gebruikt in mijn Santa Fe en andere auto's. Ik heb de olie meteen na aankoop van de auto en de rit van de dealer naar huis ververst, en sindsdien elke keer met deze olie. En ik gebruik OEM-filters voor de Santa Fe. Omdat onze Santa Fe nu een extra voertuig is, legt hij niet al te veel kilometers af, slechts 47.000 mijl in 7 jaar. Daarom ververs ik de olie één keer per jaar in de herfst.

Ik denk niet dat het gebruik van deze olie mijn brandstofverbruik heeft verbeterd, aangezien mijn Santa Fe gemiddeld ongeveer 14-15 mijl per gallon verbruikt. Ik haal echter wel eersteklas kilometers met de andere auto's die met dezelfde olie zijn gevuld. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met de motor of smering met een van mijn auto's en merk geen slibvorming als ik de olie ververs. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met Mobil 1 0W30. Ik koop meestal bij Walmart voor ongeveer $25 voor 5 gallons.

Om toe te voegen, ik ben zo'n fan dat ik Mobil 1 0W30 ook gebruik in mijn grasmaaier-, sneeuwblazer- en hogedrukreinigermotoren. De aanbevolen olie is 10W30 voor de sneeuwblazer en hogedrukreiniger (beide Subaru Robin-motoren) en SAE30 in de maaier (Cub cadet made in China!)
Tot nu toe ben jij de enige persoon die daadwerkelijk zegt dat ze 0W-30 in hun Santa Fe gebruiken! Dank u!!

Tenzij "ik" me vergis, denk ik dat wat de meeste mensen niet begrijpen, is dat het logisch lijkt om de laagste gewicht multigrade olie te gebruiken met als ENIGE doel slijtage bij het starten. 0W is, voor zover ik begrijp, NOG STEEDS te dik om alle slijtageproblemen bij het starten te voorkomen, maar het is beter dan 5W, 10W of vooral 15W te gebruiken... Is dit niet correct? Zodra het voertuig OP BEDRIJFSTEMPERATUUR is, is de "30" van de 0W-30, 5W-30, 10W-30 of 15W-30 de viscositeit die we zoeken en die we zullen krijgen, ongeacht de buitentemperatuur. Heb ik het hier verkeerd??

De handleiding van mijn 2004 2.4L Santa Fe zegt dat 10W-30 de voorkeursolie is. Ik zie geen probleem met 5W-30 of 0W-30 als het lagere "W"-getal helpt bij het starten. Als ik het verkeerd heb, laat het dan alsjeblieft iemand zeggen...

#19 ·
Momenteel gebruik ik 5W-30 Mobil 1 Syn. EP in mijn Santa Fe. Ik zie de noodzaak niet om naar 0W-30 te gaan, in feite zou ik dat nooit doen. Ik denk er eigenlijk over om de gewichten te verhogen (5W-40), simpelweg omdat ze wat ouder wordt en ook omdat ik in Houston woon... (heet en vochtig.) Maar aan de andere kant kan ik me ook gewoon aan mijn 5W-30 houden, omdat ze er perfect tevreden mee lijkt te zijn.

Ik zou de 0W's alleen gebruiken in nieuwere auto's die al 5W-20 of 5W-30 gebruiken. (Toegegeven, de Santa Fe is ervoor gespecificeerd, maar je zou de range moeten zien die ze geven... blijkbaar kan de 2.7L tot in de 50's gaan, ik denk dat de hoogste 20W-50 is.)