Hyundai Forums banner

12V-accuproblemen... Iets beters?

836 views 4 replies 4 participants last post by  Mecatronicsdiag  
#1 ·
Ik heb alle berichten over 12V-batterijen gelezen.

Electriccity plaatste dat hij een goede ervaring had met zijn vervangende 12V-batterij in zijn 2019 Kona Ev. Hij installeerde een LiFePO4-batterij. Toen hem om een link werd gevraagd, bleef hij stil...
Kan iemand alstublieft merk, grootte en waar u een niet-loodaccu hebt gekocht (Amazon, auto-onderdelenwinkel, ??) delen?
Werkt het nog steeds voor u?

Ik heb ook een 2019 Kona Electric met bijna 50.000 mijl op de teller en mijn 12V-batterij lijkt 3 jaar mee te gaan, dan sterft hij en moet hij worden vervangen. Het is weer tijd.

Waardeer uw hulp!

#2 ·
Oei, spijt te horen dat je maar 3 jaar uit je 12v acc. batterij haalt. Ik heb een maand geleden een 2020 Kona EV gekocht en tot nu toe geen problemen. Ik weet niet zeker of het een OEM-batterij is of nieuwer. Ik heb 2 jaar geleden mijn Ducati OEM-batterij vervangen door een Li-ion van AntiGravity. Hij is perfect. Ik geloof dat ze ook Li-ion vervangingsbatterijen voor auto's maken. Ik zou niet aarzelen om ze te bekijken voor je Kona.

Don

#3 ·
Mijn originele 'Rocket'-accu werkte nog perfect in het 6e jaar, maar ik heb hem vervangen en een AGM start-stop accu geïnstalleerd voor twee keer de prijs van een overstroomde calcium-loodzuuraccu. Slechts 1,5 jaar later zie ik lichte wiebelingen in het continuüm, maar ik duim dat hij nog steeds prima werkt. Maar ik weet wat hem irriteert en doe die domme dingen niet, zoals deuren langer dan een paar minuten open laten staan. Ik controleer hem dagelijks met een BM2 spanningslogger.

Ik kan niet begrijpen hoe een accu na 3 jaar kan falen zonder externe factoren. Er is altijd een achtergrondverhaal.

#4 ·
Mijn originele 'Rocket'-accu werkte perfect tot het 6e jaar, maar ik heb hem met pensioen gestuurd en een AGM start-stop accu geïnstalleerd voor twee keer de prijs van een overstroomde calcium-loodzuuraccu. Slechts 1,5 jaar later zie ik lichte wiebels in het continuüm, maar ik duim dat hij nog steeds prima werkt. Maar ik weet wat hem irriteert en doe die domme dingen niet, zoals deuren langer dan een paar minuten open laten staan. Ik controleer hem dagelijks met een BM2 spanningslogger.

Ik kan niet begrijpen hoe een accu na 3 jaar kan falen zonder externe factoren. Er is altijd een achtergrondverhaal.
Een beetje achtergrond: Ik vermoed dat de accu afgelopen zomer, toen ik de auto op mijn oprit liet staan tijdens een lange reis van 5 weken, me miste en ongelukkig en humeurig werd, hoewel hij het pas na een paar maanden opgaf (zie mijn bericht van februari). Ik heb de 12V-accu uit mijn Kona EV verwijderd na dat bericht, hij gaf 5V aan. Ik heb de desulfateringscyclus op mijn acculader ongeveer 36 uur gebruikt. De accu accepteerde toen een lading en kwam tot bijna 13V. Ik heb hem weer in de Kona geïnstalleerd en heb geen verdere problemen gehad met die oudere accu. De auto staat soms 4 tot 6 dagen achter elkaar ongebruikt, geen problemen met starten nu.

#5 ·
Hallo, hier zijn enkele indicaties met betrekking tot sulfatering en hoe dit te voorkomen
Soorten batterijsulfatering
Er zijn twee soorten sulfatering in loodzuurbatterijen: omkeerbaar (ook wel zacht genoemd) en permanent (ook wel hard genoemd).
Als sulfatering vroeg genoeg wordt herkend, kunt u de sulfatering van de batterij soms omkeren.
Permanente sulfatering ontstaat wanneer een batterij weken of maandenlang in een lage laadtoestand is geweest. In dit stadium is herstel van de batterij of omkering van de sulfatering zeer onwaarschijnlijk en als gevolg daarvan zal de batterij de gevolgen van permanente sulfatering ondervinden.
Hoe batterijsulfatering te voorkomen
Om sulfatering tijdens opslag te voorkomen, moet een batterij worden bewaard met een lading van ten minste 12,4 volt en worden opgeslagen in een omgeving waar de temperatuur niet hoger is dan 75 graden F (24 graden C).
Voor elke stijging van 10 graden F boven deze temperatuur verdubbelt de snelheid van zelfontlading van de batterij.
Zelfs als u een nieuwe, volledig opgeladen loodzuurbatterij opslaat, moet u ervoor zorgen dat de spanning niet onder de 12,4 volt komt.
Het periodiek toepassen van een bijlaadbeurt (ook wel onderhoudslaadbeurt genoemd) helpt sulfatering te voorkomen.
Sulfatering is de belangrijkste reden waarom u uw loodzuurbatterij niet zonder lading moet opslaan.